Hvordan tager jeg til lægen uden mine forældre som 14-årig
brevkassespørgsmål af
Luka
14 år
Hej Jeg ved allerede at man godt kan tage til læge som 14-årig uden sine forældre og at lægen ikke har tavshedspligt men hvordan bestiller jeg tid uden mine forældre ved det?? Jeg vil gerne finde en måde at bestille en tid hos lægen uden mine forældre, jeg kan ikke logge på Min Læge siden jeg ikke har MitID endnu. Hvordan gør jeg det?

Svar:
Hej Luka
Jeg kan høre du allerede har undersøgt muligheden for at gå til lægen, uden dine forældre.
Og det er helt korrekt at du sagtens kan tage til lægen selv, men at lægen i de fleste tilfælde skal fortælle det til dine forældre, hvis du fejler noget, eller skal have behandling.
Men der er nogle undtagelser, som er meget vigtige. Hvis vi skal behandle dig for kønssygdomme eller andre sygdomme som er relateret til sex, så har vi ikke pligt til at fortælle det videre. Den anden undtagelse er hvis din læge tænker, at det kan skade dig eller dit forhold til dine forældre, at vi fortæller det videre.
For eksempel hvis du nu kommer op og fortæller at der er nogle problemer derhjemme med dine forældre. Så er det ikke sikkert, at det vil være det bedste for dig, at vi bagefter ringer til din mor eller far og fortæller det videre. Så må vi gerne holde tavshedspligten overfor dig og ikke dine forældre.
Uden MitID er det selvfølgelig svært at bestille en tid digitalt. His mange læger kan man også ringe og bestille en tid, så det er nok den bedste løsning for dig. På dit sygesikringskort står telefonen nummeret til din læge, og så prøv at give lægen et ring. Enten kan du bestille en tid med det samme, eller få oplysninger om hvordan du gør, når nu du ikke har et MitID.
Mange hilsner Sander