Knude ved underlivet

brevkassespørgsmål

Knude ved underlivet

brevkassespørgsmål af
Melanie
15 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej!
jeg har fået en lille knude den er på størrelse med en ært, den sidder lige ved siden af det intime område, den er lidt øm og der er kommer lidt væske ud et par gange, det er lidt ligesom et indgroet hår men det føltes bare lidt større end hvordan mine andre indgroet hår har været, den er ret hård, jeg er ret urolig og ved ikke om jeg skal snakke med min læge.

kh fortvivlet pige

Svar:

Kære Melanie

Tak for dit spørgsmål. Jeg er lidt i tvivl om, hvor præcis den lille knude sidder i dit intime område. Hvis den sidder på huden, altså på de store kønslæber eller i lysken, så er det højst sandsynligt et indgroet hår. Det kan sagtens være på størrelse med en ært eller større. Det er bedst at lade den være, så skal den nok gå væk af sig selv. Hvis den bliver rød, øm og vokser i størrelse, kan det have udviklet sig til en byld, og så skal du ses af en læge. Hvis knuden sidder ude i lysken kan det være en lymfeknude, og her gælder det samme om, at lade den være, men gå til læge, hvis den vokser.

Hvis knuden sidder på slimhinden, altså på de små kønslæber eller ved skedeindgangen, så kan det også blive til en byld, eller det kan være en lille cyste. Igen skal du bare se det an, medmindre den vokser, gør ondt eller generer dig på nogen måde. Hvis den gør det skal du gå til læge.

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål