Kløen og irritation i skedeåbningen
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære brevkasse Jeg har 2 problemer. Min ydre del af skeden har irriteret voldsomt meget på det sidste, jeg kan ikke sove om natten og har flere gange oplevet at jeg er nød til at skylde min skede med koldt vand før jeg kan sove. Det klør og irritere og så har jeg ekstremt tør hud, det er så tørt at jeg kan se min hud krakelere. Derudover har jeg en lille flænge lige over klitoris, ved ik om det fordi jeg har skåret mig eller fordi jeg har tør hud. Det har stået på i omkring 2 uger, jeg har forsægt at lade vær med at barbere mig, fordi jeg tænkte det kunne være irritation pga det. Men min hud bliver ekstremt irriteret af ikke at barbere sig, da mine hår irritere mit underliv. Men når jeg barbere mig er irritationerne der stadigvæk. Jeg bruger også intim sæbe med mælkesyre i, hvilket heller ikke rigtigt hjælper. Et andet problem jeg har er mine knopper under armhulen. Jeg har før hen prøvet at få knopper efter barbering, hvis jeg har gjord det lidt for hurtigt. Den her gang gider knopperne bare ikke at gå væk. Jeg har lod vær med at barbere mig under armene indtil knopperne var væk og når jeg så barbere mig igen, sø kommer de frem med det samme. Jeg har forsøgt med en skraber til sart hud og jeg har forsøgt med barberskum og med sæbe og med fugtighedscreme efter barbering. Og jeg tager en ren skraber hver gang og gør det forsigtigt og gør mig umage. Jeg har overvejet at gå til lægen med begge ting, da det simpelhen har holdt mig vågen og gjord jeg ikke har kunne falde i søvn de sidste 3 døgn. Jeg er bare rigtig sensitiv med alt sådan noget, jeg bryder mig ikke om at snakke med min mor om det, og hvis jeg tog til lægen ville jeg have det bedst hvis ikke hun ved det, men bryder mig heller ikke om at holde det hemmeligt at jeg tager ned til lægen. Jeg tør heller ikke fortælle min kæreste om det, fordi jeg er bange for han tror det er kønssygdomme. Jeg er lige blevet testet for klamydia og gonokokker og jeg har ikke været sammen med nogen andre end min kæreste efterfølgende. Kunne heller ikke se hvem der skulle havde smittet mig med noget. Håber i kan hjælpe:)

Svar:
Kære du
Jeg forstår din frustration og jeg er glad for at du har skrevet så jeg kan forsøge at hjælpe. Du skriver at der er to problematikker du godt kunne tænke dig hjælp med – kløe/tørhed omkring skedeåbningen og knopper i armhulen efter barbering. Lad os starte med kløen omkring skedeåbningen, som er forværret gennem to uger og nu holder dig vågen om natten, hvilket jeg godt kan forstå må påvirke dig. Som du beskriver det, kan det lyde som en form for eksem, hvilket er ganske ufarligt, men som selvfølgelig kræver noget behandling som kunne være en form for creme.  Det kan også være andre ting som f.eks. svamp eller en infektion som begge også oftest er ufarligt, men som selvfølgelig kræver lidt behandling. Uanset hvad er det vigtigt at du tager kontakt til din egen læge og får en tid, så i kan få kigget på det og hjulpet dig. Det lyder til at du har gjort rigtig mange gode ting selv, som f.eks. at lindre med koldt vand, forsøge pause med intimbarbering, benyttet intimsæbe, samt er blevet undersøgt for kønssygdomme– det er rigtig godt, men da du fortsat har problemer er det vigtigt at få kigget på det. I mellemtiden kan du eventuelt finde ud af om i har skiftet vaskemiddel til tøj derhjemme, som du måske ikke kan tåle? Du kan eventuelt også forsøge lidt zinksalve for kløen indtil du får tid hos lægen.
I forhold til dit andet problem med knopper under armhulen efter barbering, så lyder det også som om at du har gjort alle de rigtige ting og det er super godt, men selvfølgelig irriterende når de så ikke virker. Der er mange der døjer med knopper efter barbering, da huden er sart/følsom og selvom du har gjort alle de rigtige ting til at forbygge det, så kan der desværre stadig være irritation efter barbering i form af røde knopper. Det er selvfølgelig ikke farligt, men jeg forstår godt at det generer dig.  Men som med dit andet problem, så kan det give mening at tage en smut forbi lægen og få kigget på det, da du fortsat har problemer. Forsæt endelig med alle de gode ting du gør i mellemtiden.
Det kan være svært at tale med andre når det drejer sig om intime problemer, og du er ikke ene om at syntes det er svært at åbne op for sådan noget overfor sin mor og kæreste. Jeg er sikker på at de begge vil forstå og ville blive glade hvis du deler det med dem, men det er også helt okay ikke at sige det til dem. Det vigtigste er at du mærker efter i maven, om hvad der er det rigtige at gøre for dig. Du kan eventuelt starte med at bestille tiden hos lægen også efterfølgende mærke efter om det er noget du gerne vil dele med din mor eller kæreste. Jeg er sikker på at du finder den rigtige løsning for dig.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig. God bedring!