Usikker under sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej. Jeg er en pige på 21, og har været seksuelt aktiv det sidste halve år med min fantastiske kæreste, som er meget forstående overfor problematikken, jeg vil nævne i denne besked. Jeg har næsten ingen sexlyst, fordi jeg bliver nervøs. Jeg vil allerhelst bare, at det overstås, når vi er i gang, og jeg har svært ved rent faktisk at tage teten og/eller eksperimentere som følge af dette. Jeg har også svært ved at opføre mig sexet - jeg synes, at det er meget grænseoverskridende. Vi har dog haft god sex, og mit mentale helbred er også faldet væsentligt, hvilket selvfølgelig har haft indflydelse på min sexlyst. Jeg har altid været usikker ifm. sex, men manglende sexlyst er først blevet et problem, efter at jeg er begyndt at have sex, og det er kun gået ned ad bakke… det er jeg meget ked af, da jeg rigtigt gerne vil have god sex med min kæreste og opfylde hans behov så vel som mine egne. Jeg har også svært ved at give et godt hj og bj (hvor vi faktisk er stoppet med sidstnævnte, hvilket jeg dog gerne vil tage op igen), fordi jeg er oppe i mit hovede imens, eller laver mindfulness-øvelser for at komme ud af mit hovede (hvilket da også kan virke så tilstrækkeligt meget, at jeg kan komme). Jeg føler mig dog utilstrækkelig under akten pga. de ovennævnte problematikker. Hvad er jeres råd?

Svar:
Hej du
Du står lige nu i nogle udfordringer omkring dit sexliv med din fantastiske kæreste. Og du er bestemt ikke ene om at synes, at sex er udfordrende. Så det er så fint at du skriver herinde og fortæller om din frustration.
Du spørger om et råd og det forstår jeg altså godt. Så jeg vil gerne komme med nogle forslag til dig. Det kan være nogle af dem, som kan få genertheden lidt i baggrunden og måske bliver du inspireret til noget helt andet. Der er mange måder at arbejde med generthed og selvtillid på, så vær endelig ikke bange for at prøve noget af, som føles godt.
Overordnet set tænker jeg, at din manglende sexlyst vil komme, hvis du får arbejdet med din nervøsitet omkring sex. Hvis du får det bedre med dig selv, så vil det påvirke tingene hele vejen rundt. Så vil du sandsynligvis også blive mere frimodig og være mere til stede, hvilket vil være godt for både dig og din kæreste.
Små skridt kan gøre store ting. Ved at starte småt ud, giver du dig selv muligheden for at få små succeser i stedet for at ville for meget på en gang og mislykkes med det. Så du kan prøve at finde ud af, hvad du gerne vil blive bedre til og så tage museskridt hen imod én af gangen. Vil du fx gerne føle dig sexet, så kan du måske starte med bare at tage sexet tøj/undertøj på, de første par gange. Og så kan du måske prøve at bevæge dig sexet eller sige noget sexet de næste gange eller sende et blik til din kæreste. I forhold til blovjob kan det første skridt evt være at snakke om, hvad din kæreste godt kan lide. I kan sidde med lyset slukket eller med ryggen til hinanden, hvis det er nemmere. Du kan også starte med at røre, uden at skulle præstere - bare røre. Og så kan det endelige skridt komme, når du er klar.
Jeg ville anbefale dig at blive ved med at være åben overfor din kæreste i forhold til, hvor du står og hvad du arbejder med. Jeg tænker, at han er den perfekte hjælper, som både kan heppe og give et kærligt skub, hvis du har brug for det.
I din situation kan det være, udviklingen kommer til at tage tid. Hvilket er helt fint. Så det er ikke sikkert, du skal forvente at være fuldstændig i mål foreløbig. Der er mange ting indeni, som skal rykkes på plads. Så længe, du føler at det går den rigtige vej, så er det godt for dig og for dit sexliv.
Jeg ønsker dig held og lykke med dit sexliv og du er altid velkommen til at skrive herinde igen, hvis du føler at du mangler flere tanker og råd.
Mai