Klasse temperatur

brevkassespørgsmål

Klasse temperatur

brevkassespørgsmål af
Alexa
15 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Vi kan ikke rigtigt blive enige om temperaturen i vores klasseværelse. Pigerne fryser altid og drengene har det altid varmt. Det resulterer så i at drengene konstant åbner alle tre vinduer og terassedøren i klassen. Flere af drengene gør det bare for at irritere os piger (jeg ved nogen af dem selv fryser for de går ud og henter deres jakker når de åbner vinduerne) Vi har taget sagen op på et klassemøde. Læren som prøvede at gøre begge parter glade sagde, at vi skulle lufte ud i 2 minutter i hver time. Umiddelbart synes jeg det er en god ide at lufte ud, men det bliver for meget når vi skal gøre det 7 gange om dagen. Derudover så er det jo november og jeg sidder allerbagerst i klassen lige ved siden af terassedøren og et af vinduerne. Så når de åbner dem mister jeg hurtigt varmen. Vi må ikke sidde med jakker på indenfor, og jeg føler ikke rigtigt, at det er en mulighed at tage en ekstra trøje eller ligende på for så får jeg det varmt når der ikke bliver luftet ud. Nu er jeg så blevet syg og jeg tror måske det er på grund af den overdrevne udluftning i klassen. Mener du det er sundhedsmæssigt forsvarligt at jeg skal sidde og fryse sådan??

Svar:

Hej Alexa

Jeg kan godt se at det er en svær situation.  Jeg synes det er svært at sige om det er sundhedsmæssigt forsvarligt, men det er i hvert fald tydeligt at det er noget der fylder rigtig meget, når det er noget I allerede har talt om på klassen. Det med rumtemperaturer er faktisk noget der kan være en udfordring i mange sammenhænge. Også på en arbejdsplads, eller bare hjemme i en familie, kan der være mange forskellige meninger om hvad der er den rigtige temperatur. Den eneste mulighed er at blive ved med at snakke om det, indtil man finder en løsning som er brugbar for alle. Læg mærke til at jeg ikke skriver at alle bliver enige, for det er ikke altid en mulighed. Og så må man være lidt kreativ...mere om det senere.

Jeg tænker I allerede har gjort noget godt, ved at tale om det. Det virker så ikke til at problemet er løst, og derfor tænker jeg vejen frem, er at tale om det igen. I har prøvet det her med at lufte ud i 2 minutter hver time. Hvad er det der gør at det bliver for meget? Er det fordi det bliver for koldt, elkler fordi der går tid med det, når det er 7 gange om dagen? Hvis det handler om at få det gjort, kan man måske overveje en eller anden systematik i hvem der sørger for udluftning?

Man kunne måske også overveje at tage det her op med andre end jeres klasse. Er der mon andre på skolen der har samme oplevelser? Er det noget med at der generelt er skruet for meget op for varmen? Eller bliver det måske bedre nu, hvor der bliver koldere udenfor? Mange skoler har et system der styres centralt, hvor man kan indstille temperatur for alle lokaler. Måske var det noget man kunne kigge på?

Hvis nu det bare ikke kan lade sig gøre at finde en løsning for alle i hele lokalet, er det måske bare tid til at blive kreativ. Du skriver at du sidder tæt på dør og vindue. Kunne man forestille sig at jer der fryser, sad længst væk fra døre og vinduer, og dem der har det fint med en lavere temperatur så sidder tættest på vinduer og dør?
En ekstra trøje lyder også som en mulighed. Jeg kan godt se udfordringen med at det så nogle gange vil blive for varmt, men kunne det eksempelvis være én man hurtigt kunne tage af og på. En cardigan, eller en hoodie med lynlås? Noget der gjorde at du hurtigt og enkelt kan tage den af og på, for at tilpasse temperaturen?

Lige meget hvad, så tænker jeg det er vigtigt at tage problemet op på klassen igen, da det tydeligvis ikke er løst endnu. Det lyder som om jeres lærer rigtig gerne vil hjælpe, så tænker det er værd at prøve igen.

Held og lykke med det - Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål