Klar til sex...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Okay, øhm hey, jeg er en pige på 13, snart 14, og jeg føler mig klar til sex.
Det eneste problem er, at jeg ik har en kæreste, og der er ingen der kan lide mig, eller er intrasseret i mig, så jeg kan ikke have sex.
Jeg er selv meget nysgerri på min krop, og drenges krop, men jeg har aldrig rørt ved mig selv, hvilket jeg har fået afvide skulle være godt, inden man har sex første gang. Det er ikke nemt for mig at have sex, da der som sagt, ik er nogen der kan lide mig, men samtidig er jeg i gang med at få fat i min ex der gik fra mig for ca 1 måned siden, fandt en ny, men hun var bare led over for ham, han er også klar til første gang, men han bor i Silkeborg, og jeg bor et sted i Sønderjylland.
Samtidig har næsten alle fra min klasse haft sit første kys, og første snav, men jeg har ik, så føler mig meget sådan trist eller anderledes, hvis du ved hvad jeg mener, hvad skal jeg gøre? Plzz hjælp !

Svar:
Hej med dig,
At have lyst til sex og være klar til at have sex er ikke nødvendigvis det samme. Mange oplever at føle en stor lyst til sex længe inden de rent faktisk er klar til at have sex.
Inden man har sex første gang er det en god idé at udforske sig selv lidt, og undersøge hvordan ens krop reagerer og hvad man godt lide. Derfor tænker jeg også, at det er en god idé for dig at lytte til dem, der har sagt, at det er en god idé at røre ved dig selv inden du har sex første gang. For jo bedre du kender din egen krop, des bedre vil sex også føles.
Det der med at være den sidste til noget, eller føle man er den sidste til noget, det er ikke særlig fedt. Uanset om det så handler om kroppens udvikling eller det første kys. Og man kan nemt komme til at føle sig trist og anderledes, som du også skriver du føler. Og måske også lidt udenfor? Nogen gange kan den slags i hvert fald godt føles som om, at man er ikke er en del af det fællesskab som de andre er en del af.
Heldigvis har du god tid endnu. Selvom du snart er 14 år, så er der masser af tid til at nå at få dit første kys og have sex for første gang. Der er nemlig stor forskel på, hvornår folk oplever de ting for første gang. Og mange er en hel del ældre, end du er nu. Det ændrer selvfølgelig ikke ved, at det er nederen at føle sig som den eneste, der endnu ikke har prøvet at kysse med nogen. Men måske kan det hjælpe lidt at vide, at der er mange andre som dig.
Mit bedste råd er at væbne dig med tålmodighed. Du har masser af tid foran dig til at nå at have de her oplevelser. Og mens du venter på dem kan du bruge tiden på at blive endnu klogere på dig selv, og lære dig selv bedre at kende ved at udforske dig selv og din krop. Og hvem ved, måske ender de her ting med at ske helt af sig selv, når du mindst venter det, og mens du er fokuseret på noget andet. Sådan er det nemlig tit - at når vi er 100% fokuserede på noget vi gerne vil have til at ske, så sker det ikke, men ligeså snart vi flytter vores fokus til noget andet, så sker tingene helt af sig selv.
Jeg krydser fingre for dig!
Mange hilsner,
Siv