Klamydia?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
Det er fordi at jeg virkelig gerne vil have en gynækologisk undersøgelse, fordi jeg desværre tror jeg har fået klamydia. Jeg har haft sex ubeskyttet, og siden da har det kløet og svier i mit underliv. Jeg er også blevet rød forneden, så jeg vil virkelig gerne snakke med en gynækolog og blive undersøgt. Men jeg ville høre om man kunne komme til gynækologen uden ens forældre kommer til at få det at vide. Min mor ved ok at jeg dyrker sex, og hun ville blive stiktosset, hvis hun fandt ud af det. Ik nok med det vil hun blive fucking sur, hvis hun så også fandt ud af at jeg muligvis har klamydia. Så er der et eller andet sted, hvor man kan få en gynækologisk undersøgelse uden ens forældre får det ar vide, og et sted, hvor man kan blive behandlet for klamydia uden ens forældre også skal vide det????

Svar:
Kære pige 15 år.
Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen, en masse andre unge kan nemt havne i samme situation som dig, så godt at du fik skrevet herind!
Det lyder som om at du har fået dig en eller andet infektion el evt kønssygdom efter dit sidste samleje, dog er det ikke til at sige om det er klamydia eller fx en svampe infektion, udelukkende på det du skriver. Så du har helt ret i at du skal undersøges af en læge. Det vil typisk ikke være en gynækolog der tager sig af det men i stedet din egen læge, de ser en masse af det hver eneste dag! Hvis det er vigtig for dig at det fx er en kvinde el lign så kan du bare bede om at få en tid ved en af de kvindelige læger hvis du har læge i et lægehus med flere læger.
Det er godt at du har et nogenlunde åbent forhold med din mor, så hun er lidt inde i hvad du går og laver. Jeg vil altid anbefale ærlighed over for ens forældre, da man også nogen gange kan få brug for deres støtte efterfølgende. Men når det er sagt så kan du godt gå ned til i egen læge i fuld fortrolighed og blive undersøgt og få behandling. Så det skal du ikke være bekymret for!
Ift sex kan jeg kun understrege vigtigheden i at bruge beskyttelse og allerhelst i form af et kondom, da dette netop også beskytter mod kønssygdomme, som jo kan være meget alvorligt hvis ikke det opdages i tide og behandles korrekt.
Så rådet her fra er at du skal skynde dig at få en tid ved din læge til en undersøgelse så du kan få en korrekt behandling af din infektion, og fremover så husk at bruge et kondom for at undgå lignende tilfælde ;)
God bedring,
mvh læge Julie B