Klam
brevkassespørgsmål af
Plz
15 år
Hej, jeg er en dreng på 15 Det her er ikke noget stort, men jeg følte en trang til at komme ud med det. Det her er forresten mere end kategorien "udseende" Jeg har i lang tid nu haft det dårligt med mig selv. Det er først for nyligt gået op for mig hvor slemt det er. Jeg suger maven ind, jeg har gjort det så længe at jeg ikke kan huske hvornår at det startede, selvom at jeg er undervægtig og jeg dækker mine lår så meget som muligt. Min urene hud er begyndt at sprede sig fra mit ansigt og det palger mig, hver eneste dag når at jeg kigger på mig selv, kan jeg ikke se andet end det klamme. Jeg har også i længere tid haft noget kørende med en online, vi har snakket lidt om at mødes, men jeg afslår gang på gang grundet min grimme hud og de andre fejl i mit ansigt. Nogen ideér til hvad jeg kunne gøre? Tak for din tid.

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind og deler dine tanker og oplevelser. Sådanne tanker og oplevelser du beskriver, omkring hvordan du har det med dig selv og dit udseende, kan nemlig være svære at gå med selv, og kan påvirke en og ens humør rigtig meget, og derfor er det godt, at du kommer ud med det.
Det lyder rigtig hårdt, at du i lang tid har haft det dårligt med dig selv. Det er ikke nemt at kæmpe med ens selvtillid hver eneste dag, og jeg kan godt forstå, at det plager dig.
Jeg tror, at de fleste mennesker kender til, at have et eller andet ved sit udseende som man er ked af, eller synes er forkert og grimt, og som derfor kan gøre en rigtig usikker på sig selv. Det er helt naturligt at have negative tanker om sit udseende, som kan påvirke ens selvtillid, måske særligt i teenageårene hvor man oplever, at kroppen udvikler sig mest og forandrer sig. Det siger jeg ikke for at negligere dine følelser, men for at fortælle dig, at du ikke er alene om at have det sådan, som du har det.
Nogle er måske kede af deres højde, deres vægt, deres hår eller at der er noget bestemt ved ens krop eller ansigt, man ikke kan lide. For dig handler det mest om, at du har fået uren hud. Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis gør din situation bedre eller nemmere, ved at vide at andre måske har det lidt ligesom dig i forhold til deres udseende, ansigt og krop. Men jeg nævner det alligevel, fordi jeg synes, at det er vigtigt at fortælle, at det at være meget kritisk overfor sig selv og også at være usikker er helt almindelige menneskelige træk. Men det er heldigvis også noget, man kan arbejde med, og som kan blive bedre, så man med tiden bliver bedre til ikke at være så selvkritisk og usikker.
Når det er sagt, så tænker jeg også, at du bliver nødt til at fokusere mindre på din urene hud, og i stedet prøve at fokusere på de ting, som du godt kan lide ved dig selv, og som du er glad for. Her tænker jeg både på ting ved dit udseende, som du godt kan lide, men det kan også være andre ting ved dig selv, som eksempelvis at du er en god ven, en sød søn, god til et bestemt fag i skolen, en sportsgren eller en hobby, at du kan få andre til at grine - hvad som helst, som du godt kan lide ved dig selv. Hvis du fokuserer mindre på de ting, som du ikke kan lide ved dig selv, og i stedet fokuserer på de ting som du godt kan lide ved dig selv, vil du forhåbentlig blive gladere for dig selv og få det bedre med dig selv, og dermed også blive mindre selvkritisk og få mere selvtillid.
Måske vil det også hjælpe dig i forhold til når du måske skal mødes med den person, som du har haft noget kørende med online.
Hvis man øver sig på at finde og fokusere på de positive sider ved sig selv, kan man altså lige så stille komme til at se sig selv med "andre øjne". Øjne der er langt mindre selvkritiske og usikre. Du kan også prøve at skrive nogle gode ting ned omkring dig selv hver dag. Det kan være ting du har gjort i løbet af dagen, følelser du har følt eller noget pænt en anden har sagt til dig. Forhåbentlig vil det også give dig et bedre syn på dig selv.
Mindhelp har skrevet et par artikler om at forsøge at ændre sit mindset til mere positive tanker om sig selv. Måske vil det give dig lidt hjælp på vejen at læse dem? I dem står der en masse gode råd til, hvordan man bedre kan håndtere de tanker, som er svære og derved få mere selvtillid. Du kan finde artiklen her: "Negative tanker" og her: "Slut fred med din krop og med dit udseende".
En mulighed i forhold til din urene hud, er at du kan overveje, at tage til læge eller gå på apoteket og spørge om råd til, om du kan få nogle produkter, der kan hjælpe på din urene hud. Der findes forskellige produkter, der kan mindske urenheder. Husk at det er helt almindeligt at få uren hud, særligt i teenage-årene hvor der er mange homoner i kroppen, som derfor kan give uren hud. Du kan også købe en dæk-stift, concealer, foundation eller pudder som kan dække dine urenheder, hvis du har lyst til det. Du kan købe forskellige slags i Matas eller på nettet. Det er godt at huske at få drukket mok vand, som hjælper til at rense ud i systemet. Du kan også prøve at google om der er særlige fødevarer der giver mere uren hud, og prøve at se om det kan hjælpe, hvis du skærer ned for de fødevarer. Eksempelvis er der nogle der får flere bumser hvis de spiser mange mælkeprodukter, meget fed mad, for meget sukker eller drikker alkohol.
Til sidst vil jeg også sige, at jeg tænker, at det er vigtigt, at du ikke går helt alene med de her tanker. Som jeg nævnte tidligere, er den her følelse helt sikkert noget, rigtig mange kender til. Så jeg tænker, at du også kan få rigtig god støtte ved at snakke om, at du er ked af din hud, og at du ikke har særlig meget selvtillid omkring din udseende med dine forældre, et andet familiemedlem, en god ven eller veninde? Bare det at få tankerne ud og snakke med andre om dem, kan være en kæmpe hjælp i sig selv.
Jeg håber, at du får øje på sider ved dig selv, som du er glad for, og så er jeg sikker på, at du med tiden vil komme til at tænke helt anderledes om din hud og dit udseende.
Jeg ønsker dig en rigtig god sommer.
De bedste hilsner fra
Gro.