Hash
brevkassespørgsmål af
Martin
19 år
Hej Cyberhus. Jeg har i dag været på stranden med nogle venner. Der blev jeg budt på noget hash.  Jeg har prøvet det et par gangen før men denne gang blev jeg påvirket for første gang
Jeg havde dagen før drukket lidt og havde derfor mild tømmermænd i morges. Det er nu er del timer siden mit sidste sug og jeg sørgede også for holde igen da de sagde det var stærkt.
Og jeg sidder så i bussen på vej hjem nu, og er nervøs om jeg jeg får en psykose som der varsles så meget om. Jeg tror hovedsageligt det er angst og en dårlig mave fornemmelse pgs. Dårlig mave, meb jeg er bekymret.
Jeg er ret træt lige nu og har konstant trang til at gabe, men jeg føler ikke selv at jeg har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi  eller at jeg har har problemer med hukommelsen.
Desuden, det at jeg spørger om hjælp her må da også betyde noget ikke?

Svar:
Kære Martin.
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er blevet bekymret efter at du har røget hash og er blevet påvirket af det for første gang. Det er rigtig positivt at høre, at du er opmærksom på de forskellige risici, der er forbundet med at ryge hash, og at du også holdte igen. Ud fra det du beskriver, er du allerede klar over, at en af risokoerne ved at ryge hash er, at man kan få det fysisk og psykisk dårligt og i værste tilfælde udvikle en psykose. Derudover påvirker hash også unge menneskes udvikling rigtig meget. Det er i ungdomsårene, at hjernen udvikler sig allermest, og stoffer som for eksempel hash kan gå ind og påvirke denne udvikling negativt.
Hashrelaterede psykoser er som regel et komplekst sammenspil, som derfor også afhænger af typen af hash, hvor stærkt det er, hvor ofte man ryger, hvor meget man ryger når man gør det, hvor gammel man er og så videre.
Hash er - som det også lyder til, at du allerede er klar over - som udgangspunkt ikke godt for kroppen. Hver gang man ryger hash, forsvinder der nogle hjerneceller, hvilket jo ikke er så godt. Derudover kan nogle mennesker være mere følsomme overfor den virkning hashen har - og de kan blive meget syge og for eksempel se syner. Måske er du mere følsom over for hash, og derfor skal der måske ikke så meget til, før du oplever nogle bivirkninger. Samtidig kan man være uheldig og få noget dårligt hash, eller få noget hash som er anderledes end man er vant til, og så kan man reagere helt anderledes end man troede. Og det er ofte rigtig svært at vide hvilken slags det er, hvis det er noget, du får tilbudt af andre.
På baggrund af ovenstående vil jeg råde dig til, at du fremover skal takke nej og holde dig fra at ryge hash. Det er ikke småting du udsætter din krop og ikke mindst din hjerne for, hver gang du ryger hash. Nu lyder det ikke som om, at du ryger så ofte. Men unge som har røget meget hash, oplever at de bliver langsommere, mindre koncentreret og så videre når de bliver ældre.
Det lyder til, at du er blevet bekymret, netop fordi at du godt ved, at der er forskellige risici forbundet med at ryge hash. Og det er som sagt rigtig fint, at du er opmærksom og husker på det fremover, når du bliver tilbudt hash. Du skriver, at du gør det sammen med dine venner, og jeg tænker derfor på, om dine venner også er grunden til, at du gør det? Altså at du ryger hash, fordi dine venner også gør det, og fordi du ikke vil være udenfor? Det er ikke sikkert, at det er derfor, men hvis det er, så vil jeg bare sige, at det er meget naturligt, at man kan føle sig presset til at gøre de samme ting, som ens venner gør. Jeg tror, at alle mennesker fra tid til anden gør nogle ting, fordi andre forventer, at man gør det, og ikke nødvendigvis fordi man selv har lyst til det. Det er altså helt okay og også helt normalt, men jeg håber også, at du ved, at det er helt okay at sige fra over for noget, selvom ens venner gør det. Man kan sagtens tillade sig at sige "nej tak, det har jeg ikke lige lyst til" uden at det betyder, at man ikke er en del af fællesskabet. Og gode, ægte venner vil også respektere din beslutning, hvis du siger fra. Så hvis du kan mærke, at det bekymrer dig, så håber jeg, at du har mod på at følge din egen mavefornemmelse fremover, og at dine venner vil bakke dig op uanset hvad.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har lyst til at læse lidt mere om hash eller andre former for rusmidler, så kan Netstof eventuelt være en hjælp. Jeg ønsker dig alt det bedste. Rigtig god sommer!
Mange hilsner fra
Gro.