Kløe på pung
brevkassespørgsmål af
Ham på 20
20 år
hej har et stort problem med kløe på mine testikler, der ikke som sådan noget at se medmindre jeg lige glemmer lidt sammen, så kan man se nogle røde knupper, lidt ligne noget udslæt, det klør af h til. Kløen kommer for det meste når jeg skal sove og ligger mig under dynen, og det er næsten ikke til at holde ud nogle gange

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål, det er godt du skriver.
Det er svært at sige præcis, hvad det drejer sig om ud fra din beskrivelse. Jeg kan dog høre på dig, at det er meget generende og jeg synes det lyder som om, at der er tale om kløe "ud over det sædvandlige". Der kan være flere forklaringer på din hudkløe, fx helt almindelig hudtørhed, men også ting som kræver behandling af din læge fx. kontakteksem, fnat eller en seksuelt overført sygdom (hvis du er seksuelt aktiv). Min umiddelbare tanke er derfor, at du bliver nødt til at gå til din læge. Han/hun vil så kigge på huden på din pung, og se hvad det kan være. Hvis kløen er nyopstået og kommet ret pludseligt, synes jeg det er særligt vigtigt at udelukke fnat, og det vil din læge også kunne undersøge dig for.
Jeg håber det var svar nok, og så håber jeg, at du vil bestille en tid ved din egen læge - husk at telefonnummeret til din læge står på dit sygesikringsbevis.
Mange hilsner,
Line, Cyberhus.