Knasen/knitren i øret
brevkassespørgsmål af
Alberte
21 år
Hej brevkasse
jeg har i efterhånden nogen uger nu haft en form for knasen eller knitren i det ene øre. Jeg har været til lægen for et par uger siden for at få skyllet øre da jeg troede at det var ørevoks. Lægen kiggede mig så i øret og sagde at der intet var at se og at hun derfor ikke kunnne skylle mine ører. Jeg synes på en måde jeg mærker mindre til det nu end jeg gjorde for nogen uger siden. Det var sådan at jeg kunne ligge på siden og bare høre den der lyd helt vildt hørt når jeg skulle sove. Lige nu synes jeg kun jeg høre den når jeg sidder stille. Men det er stadigvæk meget irreterende efterhånden som ugerne går og det åbenbart ikke lader til at gå væk. Jeg har ikke ondt i øret. Jeg har godt nok et problem i beggesider af kæben hvor jeg knækker i den. Så der er nogen problemer i begge sider af kæbeleddene så nu jeg i tvivl om det kan være noget fra mit led som jeg høre i øret?. Jeg har bare aldrig hørt den lyd før siden det startede. Eller kan det have noget at gøre med at lægen ikke skyllede remowaxen ud som jeg skulle have i ørerne? Kan det være virus eller bakterier i øret. Har du forklaring på hvad det kan være?

Svar:
Kære Alberte
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå, at du nu gennem mange uger har haft en knasen/knitren i det ene øre, især når du skal sove. Din læge har udelukket, at det kan være ørevoks eller andet, der kan ses i det ydre øre (en flue fx!).
Det lyder jo rigtig irriterende. Du har selv nogle teorier. Den med remowaxen tror jeg ikke kan forklare det. Den er vel også først kommet i efter problemet opstod. Jeg tror heller ikke du har virus eller bakterier, da disse oftest vil medføre smerter. Til gengæld kan lyden meget vel stamme fra dine kæbeled. Lyd transporteres rigtig godt gennem knogle (som indgår i dit kæbeled), så selv en lille bevægelse i dit kæbeled vil du kunne høre.....især hvis du "knækker" i kæben. Men denne teroi bør kunne testes ved, at du holder hoved og alting fuldstændig stille.....og lytter efter.
Mange kan fremkalde en knitrende lyd fra mellemøret ved at lave en aktiv bevægelse med nogle af de små muskler bag i halsen. Fx hvis man gaber uden af åbne munden eller hvis man synker. Det er lidt svært, at forklare, men prøv dig frem og test om små bevægelser i halsen/svælget kan fremkalde lyden.
Nogle gange bliver man opmærksom på noget nyt ved sin krop, som kan generer en. Ofte vænner man sig til det, men hvis du bliver ved at være generet, kan du gå til din egen læge igen og tage en ny snak og måske kan en ørelæge komme på tale.
Håber du kan bruge svaret til noget.
Mvh Rie