Selvmordstanker/planer

brevkassespørgsmål

Selvmordstanker/planer

brevkassespørgsmål af
Sara
17 år
Oprettet 2 år 3 måneder siden

Jeg har selvmordstanker og planer, min behandler ved det godt. Det eneste der kan afholde mig en anelse fra det er tanken om at være indlagt på psyk. Har prøvet det mange gange men dsv ikke lykkedes.

Svar:

Kære dig

Det lyder til at du har det rigtig svært for tiden. Når man får det svært, så er der nogen der oplever, at der kommer tanker om selvmord på besøg, fordi ens hjerne ønsker at slukke for det svære. Så på den måde er dine selvmordstanker et udtryk for at dit sind gerne vil passe på dig, selvom det måske virker helt mærkeligt at det kommer til udtryk på den måde. I den forbindelse, tænker jeg også at du selv gerne vil have det bedre. Det tænker jeg, fordi du har skrevet ind til os, og fordi du har talt med din behandler om dine tanker. Så der er altså en del af dig som ønsker at leve videre, og jeg tænker ikke kun at det er fordi du ikke vil indlægges på psyk.

Prøv om du kan holde fast i den del, når det hele bliver svært. Giv dig selv tid og ro til at få det bedre, og vær tålmodig, for det er ikke altid noget der sker nemt eller hurtigt. Jeg håber også at du vil fortsætte med at tale med din behandler om dine tanker og planer, og jeg håber også at du vil række ud til f.eks. os, så du har mange muligheder for at få støtte.

Du er ikke alene!

Her til sidst vil jeg anbefale dig at besøge vores søstersite Gruppechat.dk, hvor du kan chatte med andre unge om det der er svært. Der starter snart en gruppe om selvskade og selvmordstanker, hvor du kan dele dine tanker og oplevelser med andre som kender til det. Der er altid en rådgiver med i chatten som passer på jer. Du kan læse mere om gruppen her.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Kærlige hilsner,

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål