Jerg er kontrolfreak
brevkassespørgsmål af
Teen pige
14 år
Jeg er totalt kontrolfreak og jeg kan ikke leve uden min kalender. Jeg skriver alt op hvad jeg skal i min papirkalender så jeg altid ved hvad jeg skal hvornår. Lektier, aftaler, sport, vennebesøg, alt muligt. Det funker fint for mig at jeg præcis ved hvad jeg skal og hvornår og fx klarer jeg mig godt i skolen fordi jeg altid er på forkant med det jeg skal lave. Men en dag havde jeg besøg af to veninder og min kalender lå uheldigvis slået op og da jeg var på toilet havde de kigget lidt i den (de ved godt jeg er kontrolfreak). Så spurgte de ind til et tegn jeg havde lavet tre gange om ugen. Jeg ville jo først ikke sige det men de blev ved og til sidst indrømmede jeg så at det var min onani. Den er nemlig også skemalagt. Jeg ved jo hvornår jeg har alenetid og så planlægger jeg også den så jeg få mine normalt tre gange om ugen for det er ca. det min krop har brug for, synes jeg når jeg passer min onani. Men mine veninder morede sig sygt meget over at jeg har skemalagt min onani og kan ikke begribe at jeg ikke bare gør det når jeg får lyst og de gjorde lidt grin med mig, altså på den gode måde. Men hos mig skal alt altså helst være i rammer. Er jeg meget mærkelig eller skulle jeg lytte lidt til mine veninder og prøve at at slippe kontrollen lidt? Er der andre der har det som mig?

Svar:
Kære Teen-Pige
Lad os lige fået slået noget fast med det samme: Du er overhovedet ikke mærkeligt. Tværtimod, så er det en rigtig fin ide at skemalægge sine planer og ting man vil lave i løbet af ugen, så det kan give en mere ro i hovedet.
Det kan godt være, at dine veninder synes, det er hylende morsomt, fordi det hos dem bryder med deres eget selvbillede af at sex og onani typisk skal være spontant. Men sandheden er , at din hjerne bare fungerer bedre når der struktur.
Hvorfor din "onani-kalender" giver god mening.
Lyst kan kræve overskud: Hvis man er en person, der stresser meget over uafsluttede opgaver og uforudsigelighed, er det utrolig svært at mærke lysten. Ved at have styr på dine lektier, dine pligter og din alenetid, skaber du et trygt rum, hvor din hjerne rent faktisk kan slappe af og nyde det.
"Planlagt spontanitet" er faktisk en ting: Det kan måske lyde underligt, men der findes faktisk parforholds-eksperter, som anbefaler folk at skemalægge hvornår de skal have sex, især hvis begge parter har en travl hverdag med arbejde og børn. Hvis man bare venter på, at det bare skal ske, så bliver det tit glemt i en tætpakket hverdag. Du gør bare det samme for dig selv.
Det virker for dig: Du skriver selv, at det fungerer fint for dig, og at du trives med det. Det er det vigtigste parameter. Hvis det giver mening for dig, så er det fuldstændigt ligegyldigt hvad dine veninder må syntes, at de syntes det er underligt er deres problem, og siger mere om deres evne til at rumme folk der er anderledes end dem selv.
Er der andre, der har det som dig?
Du skriver også hvor hvidt der er andre som dig, og ja absolut. Der findes andre mennesker, som planlægger alt fra sex og onani til hvornår de skal sidde og tænke over livet. Mennesker med et højt behov for planer og struktur (nogle vil kalde det kontrolfreaks, andre vil bare sig man er velstrukturet) har det bedst, når hverdagen er forudsigelig. Det mindsker angst og stress.
Skal du lytte til dine veninder og "slippe kontrollen"?
Som nævnt tidligere, så er grunden til dine veninder driller dig, fordi deres hjerner tænker mere i spontanitet. Igen det betyder ikke deres måde at tænke på er mere rigtig end din. I sidste ende handler det om hvad der giver bedst mening for dig, og hvis en kalender giver bedst mening for dig, så forsæt med det, du skal ikke forsøge at slippe kalenderen bare for at please dine veninder.
Når alt dette så er sagt, hvis du har lyst , så kan du også prøve at lave et lille eksperiment hvis du alligevel vil prøve at slippe kontrollen bare lidt.
Eksperimentet: Prøv fx i en-to uger ikke og sætte onani-tegnet i kalenderen. Se, hvad der sker. Får du slet ikke gjort det? Bliver du stresset over ikke at vide, hvornår det skal ske? Eller opdager du, at lysten pludselig dukker op på et uventet tidspunkt?
Hvis eksperimentet gør dig mere stresset, så stopper du bare og går tilbage til den faste struktur. Det er din kalender, dit liv og din krop.
Som afrunding vil jeg sige, at så længe dit behov for kontrol hjælper dig og ikke spænder ben for fx dit sociale liv eller gør dig angst, så er der absolut intet galt i at have onani på skemaet. Se det hellere som din form for self-care.
Håber mit brev kan give dig lidt ro i maven, og jeg vil ønske dig en god sommer!
Med venlig hilsen Kylie