Keto-diæt
brevkassespørgsmål af
Alma
18 år
Hej!
Jeg er en pige på 18, som har været en smule overvægtig/buttet hele mit liv, og det seneste år er desværre gået ned af bakke, og jeg har taget endnu mere på, og det skyldes nok for meget alkohol og dårlig kost/junkfood og at jeg i mange perioder i livet generelt har bevæget mig for lidt. Jeg er 169 cm høj og vejer 85 kilo lige nu, og vil virkelig gerne tabe mig!
Jeg er begyndt på en keto-diæt, altså hvor man indtager meget få mængder kulhydrat. Jeg drikker derfor ikke alkohol længere, indtager intet med sukker og holder mig fra alt fra brød, pasta, ris, kartofler, sodavand med sukker til de fleste almindelige frugter.
Jeg spiser en masse kød og en masse grønt, men får også en god mængde fedt, jeg drikker vand, sort kaffe, te og nogle gange andre sukkerfri drikke som fx iste. Jeg følger alle råd, jeg har læst om keto-diæten.
Jeg har indtil nu kun decideret (100%, uden “snyd”) været i gang med diæten i 5 dage, og jeg har endnu ikke tabt mig, men har læst, at der kan gå op til 2 uger, før kroppen reagerer på keto-planen og begynder at omdanne sig til en "fedtforbrændingsmaskine".
Er det rigtigt?
Hvordan fungerer det?
Så vil jeg også gerne vide, om jeg drikker for meget væske. Jeg oplever nemlig (og har også oplevet det før jeg begyndte keto), at jeg tisser ekstremt meget, i perioder hvor jeg har drukket meget alkohol, har det måske været derfor, men jeg synes det fortsætter, også mange dage efter. Jeg oplever stadig at jeg tisser omkring 15-20 gange i døgnet. Jeg er også næsten oppe hver nat for at tisse, for det meste 1-2 gange, men nogle nætter 3-4 gange og andre nætter slet ikke. Jeg drikker cirka mellem 2 og 3 liter væske i døgnet (husk, jeg er en ret stor pige).
Er dét for meget væske?
Giver det mening, at jeg tisser så meget?
Og skal man tisse "mere" af at drikke en kop te om aftenen end af at drikke et glas vand, eller burde det give det samme?
Forresten kommer der meget tis ud hver gang, så det er ikke bare følelsen af at skulle tisse.
Så vil jeg også tilføje, at jeg i sidste måned begyndte at tage Duloxetin mod angst. Jeg er på 30 mg om dagen, men mærker ingen forskel, så skal måske trappe op, men jeg er lidt nervøs for, om det kan påvirke mit vægttab, da jeg har læst, at Duloxetin kan forøge stofskiftet. Men jeg aner ikke om medicinen kan påvirke min diæt?
Det var de spørgsmål, jeg havde lige nu, og ellers vil jeg være glad for nogle råd/fifs omkring keto. :)
Kh. Alma

Svar:
Kære Alma
Mange tak for din besked.
Det er altid fint at være opmærksom på hverken at blive for over- eller undervægtig. Det sundeste og nok også mest holdbare vægttab ses, hvis man kombinerer regelmæssig motion og en sund, varieret kost.
Du skriver at du gerne vil tabe dig og er begyndt på en diæt med ketokost, altså meget proteinrig og fedtholdig mad. Med en ketodiæt kan man se et relativt hurtigt vægttab, idet man ændrer kroppens forbrænding til hovedsageligt at forbrænde fedt, som kræver mere energi af kroppen end at forbrænde sukker (kulhydrat). Dog kan den meget proteinrige kost belaste nyrerne over tid og kostens høje fedtindhold vil øge blodets fedtindhold, hvilket på sigt kan være usundt for blodkar og hjertet. Desuden kan det for mange være svært at holde en meget stringent diæt over længere tid, og hvis man derefter blot falder tilbage i sine tidligere spise- og motionsmønstre, så vil vægttabet sandsynligvis ikke holde.
En del af proteins nedbrydning i kroppen udskilles gennem urinen. Når man spiser meget protein,
er det derfor vigtigt at drikke rigeligt væske, som du fint gør, og det er derfor også forventeligt at man skal tisse mere. Netop for at nå at udskille, det ekstra protein man indtager.
Du spørger om en kop te gør, at man tisser mere end hvis man drikker et glas vand. Kaffe og i mindre grad sort te har en mild vanddrivende effekt, som kan gøre at man skal tisse en smule mere. Dog er det ikke noget du kan mærke eller som har en større betydning, hvis du kun drikker et par kopper om dagen.
I forhold til behandlingen af din angstmedicin Duloxetin, så skal du aldrig selv ændre i din medicindosis uden at have talt med din egen læge/den ansvarlige læge om det. Der er en del mulige bivirkninger forbundet med Duloxetin, som alle vil kunne blive værre, hvis du øger dosis uden god sundhedsfaglig grund. Medicinen virker mod angst, og ikke mod vægttab, så det kan derfor ikke betale sig at tænke i de baner.
Mit bedste råd i forhold til kost og sundhed er, at omlægge din levestil med meget junkfood og usundt mad og drikke, til en sund varieret kost, som du kan forestille dig at leve efter resten af livet. En kost som indeholder både protein, fedt og kulhydrater med plads til sødt og alkohol i ny og næ, fx kun i weekenderne. Samtidig kan du bidrage til et vægttab og generelle sundhed ved at motionere regelmæssigt og til at øge din grundforbrænding ved at øge din muskelmasse gennem fx styrketræning. Det er muligt både at få et varigt og sundt vægttab over tid uden at leve med en masse restriktioner og forbud, du skal blot finde din egen vej.
Jeg håber, at du fik de svar du søgte.
Hilsen Line