Pludselig akne
brevkassespørgsmål af
Pige på 16 år
16 år
Hej, jeg er en pige på snart 17 år som lige nu døjer med ekstrem akne og uren hud.
Jeg har aldrig før haft urenhud, og plejede aldrig at have bumser, urenhud eller lignende. Jeg rensede og fjernede kun make-up med vand og til tider en cleanser, men det var alt. indenfor de sidste 3 uger er min hud gået amok. Har kæmpe bumser, hudorme, og mange invendige bumser. Hurdormene er især placeret i panden, og de store bumser på kinderne, men urenhederne kan ses overalt på mit ansigt. Derudover døjer jeg også med bumser på ryggen og numsen, noget jeg heller aldrig har døjet med før. Jeg vil høre om der er nogen speciel grund til at min hud pludseligt vælger at breakout, når jeg næsten aldrig har haft en bums før? Det påvirker mig ekstrem meget psykisk, og har ikke lyst til at gå ud i offentligheden. Ikke engang makeup kan dække det, og eftersom jeg aldrig har døjet med uren hud før, ved jeg ikke hvad jeg skal gøre?
Er der bestemte produkter eller lignende, som du kan anbefale?
-Mange tak!

Svar:
Hej med dig,
Akne er desværre en meget hyppig tilstand og de fleste rammes i en eller anden grad. Det lyder til at du er rigtig hårdt ramt og jeg vil råde dig til at bestille tid hos din læge. Man kan altid vaske huden med mild sæbe et par gange om dagen, men når man er så hårdt ramt som du lyder til at være er det næppe nok og da må du en tur forbi din læge. Der er mange muligheder og din egen læge kan hjælpe med at finde ud af hvordan I bedst får has på bumserne. Fat  mod - der er hjælp at hente, din hud skal nok blive pæn igen.
Mange hilsner Louise