Kan min kæreste ikke tåle mig?
brevkassespørgsmål af
Niko
22 år
jeg er en ung pige på 22 som har været sammen med min kæreste i næsten 3 år.
I juli måned sidste år fik min kæreste noget svamp og gik naturligvis til lægen, fik noget creme og symptomeren blev bedre men han døjer stadig men svien, kløe og rødme, specielt efter samleje..
jeg fik en abort slut marts sidste år og efterfølgende oplevet en del ubalance, i form af lugt, ekstra udflud, dog ingen svamp.. Jeg har også en del ubalance i min menstruations cyklus selvom jeg har spiral.. jeg har taget en 14 dages kur som virkelig hjalp på min ubalance men grundet min cyklus er ubalancen vendt tilbage..
min kæreste er nu blevet henvist til en specialist og fået taget en biopsi for at være på den sikre side men lægen nævnte at det muligvis kunne være "mig" han ikke kunne tåle, så hvis det nu er tilfældet, er der så nogle løsninger ud over kondom?
Hilsen en håbefuld pige 🙏🏻

Svar:
Kære håbefulde,
Det lyder sørme irriterende. Svamp er desværre noget genstridigt bøvl helt at komme af med og kan i perioder blusse op. Du skriver, at I har været kærester i 3 år. Med mindre i først begyndte at have sex uden kondom for et års tid siden, tænker jeg at det nok skal gå i ro igen.
Du har ret i, at en løsning kan være at bruge kondom. Det er ikke helt ualmindeligt, at der opstår ubalance i vores naturlige hudflora, når vi har ubeskyttet sex. Derfor er det vigtigt, at din kæreste får vasket sig, når I har haft sex. Det kan han fx gøre med intimsæbe fra apoteket eller Matas, der gerne skulle være med til at understøtte hudens og slimhindens egen balance. Ift til dine egne gener kan du mens I venter på at snakke med hudlægen prøve med mælkesyrekapsler, fx Vagifem. De fåes i håndkøb på apoteket.
Pøj pøj med specialisten! I mellemtiden, fat mod :)