Kan man ryge krydderier
brevkassespørgsmål af
Johannes
13 år
Min og mine venner røg keydderier igår, fordi vi syndtes at det var sjovt. Vi rulle timian, chili og te ind I papir og røg det. Men Jeg har rigtig ondt I halsen idag.. skal Jeg være bekymret? Har Jeg fået kræft?

Svar:
Hej Johannes
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke er så bekendt i rygning af krydderier, men jeg tænker at de ligger i nogenlunde samme kategori som så meget andet tobak, som jo ikke er så godt for en. Når man ryger tobak eller andet lignende får man indåndet nogle røgpartikler som kan irritere i halsen, især hvis man ikke har røget før, for så er halsen ekstra følsom for ”den nye oplevelse”.
Det er ikke farligt nu og her, hvis man kun gør det en eller få gange, for halsen (kroppen) er god til at fikse sig selv igen. Men hvis man bliver ved og gør det mange gange kan det skabe en irritation som i mindre grad kommer til at være der for altid. Det vil sige du skal altså ikke være bekymret for din ondt i halsen her og nu, hvis det langsomt bliver bedre, da det bare er kroppens normale reaktion på de røgpartikler du har fået ned i halsen/lungerne.
At ryge hjemmerullet krydderier irritere formentlig halsen endnu mere end andet tobak, da det ikke er meningen at man skal ryge det og jeg kunne forestille mig at i især chili kan være lidt hård ved halsen. Hvis du fortsætter med at ryge krydderier vil du formentlig fortsætte med at have lidt ondt i halsen og hvis du gør det gennem mange mange år kan det måske øge din risiko for udvikling af kræft på sigt, men du har altså ikke fået kræft af de få gange du måske har røget det nu. Håber mit svar kan hjælpe dig.