Kan man
brevkassespørgsmål af
Merle
12 år
Kan godt bruge massage olie til at onanere med?
og så vil jeg sige at jeg har lyst til sex men er kun 12 og så tænker jeg på om det gør ondt og om jeg vil have sex i sådan en tidlig alder?

Svar:
Kære Merle.
Tak for dit brev. Det kan være rigtig svært at vide, hvornår det er tid til at have sex, så jeg kan godt forstå, at du spørger, om det er for tidligt som 12-årig. Når man er 12 år, begynder der at ske en masse nyt, og man kan måske blive i tvivl om nogle ting, og så er det rigtig godt at du har skrevet herind og stillet dine spørgsmål.
Jeg kan garantere dig for, at det du oplever lige nu med at tænke på sex, er meget naturligt. Når man kommer i puberteten, og kroppen begynder at udvikle sig, bliver de fleste også ret nysgerrige på sin egen krop og på sex. Nogle begynder måske at onanere og på den måde udforske sine lyster og seksualitet. Så det er altså helt normalt, at tænke på onani og sex i en alder af 12 år.
Men det er meget forskelligt præcis, hvornår man begynder at onanere og have sex. Det handler meget om, at kroppen skal være klar, men også at man skal føle sig klar. Nogle starter meget tidligt med at onanere, mens andre måske meget sjældent gør det. På samme måde er det også meget forskelligt, hvornår man har lyst til at have sex. Derfor kan jeg heller ikke helt svare præcist på dit spørgsmål om, om det er normalt at have sex på din alder, dog er der undersøgelser blandt unge der viser, at de fleste har sex første gang omkring 14-18 års alderen. Selvfølgelig er der både nogle, der begynder tidligere og senere.
Man kan godt føle, at man skal i gang med at have sex så hurtigt som muligt, fordi det er så spændende. Men det er vigtigt at huske på, at man har hele livet til at have masser af sex, så der er ingen grund til at have travlt og skynde sig med det. Tværtimod er det rigtig vigtigt, at man venter, til man er helt sikker på, at man er klar til at have sex. Det er også vigtigt at huske på, at vi i Danmark har en seksuel lavalder på 15 år. Grunden til denne aldersgrænsen er blandt andet for at beskytte børn fra at ende i situationer, hvor de gør noget, de ikke selv eller kroppen er udviklet og er klar til. Det er nemlig ikke altid, at man kan bedømme, om man er klar til at have sex, når man er under 15 år.
Som sagt, er det altså helt normalt at begynde at interessere sig for sex i din alder, og det er meget forskelligt, hvornår man har sex første gang. Nogle er meget unge, andre ældre. Det vigtigste når man føler sig klar til sex er, at den man vil have sex med også føler sig klar og tilpas. For at være sikker på det, er det vigtigt, at man snakker sammen og fortæller hinanden, hvordan man har det og hvad man har lyst til. Det vil jeg også råde dig til at gøre. Vær åben og ærlig og husk at mærke efter i dig selv. Det letteste er simpelthen at spørge. Det giver også den anden en mulighed for at mærke efter, om de har lyst. Så kan man også snakke om, om man måske skal starte med noget andet først og så se, om man fortsat har lyst.
Til dit spørgsmål omkring om du kan bruge massageolie til at onanere er svaret: Ja. Man kan godt bruge massageolie til onani. Ved onani kan olie i mange tilfælde få tingene til at glide lidt nemmere og øge følsomheden. Der findes mange forskellige slags masssageolier, som du kan købe i Matas eller på apoteket. I supermarkeder har de nogle gange massageolier, men alternativt kan du købe babyolie, og faktisk kan du feks også bruge kokos-, eller olivenolie. Generelt for olie er det en god regel at holde sig til noget uden parfume og duft, og gerne med astma- og allergimærket, fordi midlet kommer i kontakt med slimhinder, og kan derfor udløse noget kløe eller eksem mm.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål.
Venlige hilsner fra
Laura.