Puberteten
brevkassespørgsmål af
August
15 år
Mit navn er August jeg er 15 år gammel og jeg går på efterskole. alle drenge på min efterskole har fået store pikke og dybe stemmer, jeg har en lys stemme og ikke fået en stor pik jeg føler mig udenfor fordi jeg har oplevet mobning på min gamle skole så jeg tør ikke gå i bad med dem fordi jeg ikke vil blive mobbet igen. Jeg kan ikke se ret mange hår på min diller og når jeg onanere er det 1/5 gange der kommer noget gennemsigtigt sæd ud resten af gangene kommer der intet ud jeg forstår det ikke og jeg vil gerne bare have en større diller og dybere stemme

Svar:
Hej August,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er frustreret og ked af det over, at du ikke ligner de andre drenge, og at du føler dig udenfor på grund af det. At blive mobbet er rigtig svært og kan sætte dybe spor, og jeg tænker, at det er helt forståeligt, at du holder dig tilbage, fordi du er bange for at noget lignende skal ske igen.
Ud fra det du skriver, så tænker jeg, at du er kommet i puberteten, men lidt senere end nogle af de andre drenge. Det er der ikke noget galt med, og det er forskelligt for alle, hvornår puberteten starter, og hvordan den forløber. Ligesom det ikke er rart at være den første, som går i pubertet, er det heller ikke sjovt at være en af de sidste. Jeg forstår godt, at det er svært ikke at sammenligne sig med de andre. Jeg tænker, at du sikkert bruger rigtig meget energi på de her tanker om at være anderledes eller udenfor. Hvis du kan prøve at slippe tankerne om din krop, og hvordan den ser ud eller ikke ser ud, tænker jeg, at du kan finde en større ro og et overskud, som du kan bruge på andre fede ting, der er ved at gå på efterskole. Når de negative tanker opstår, kan du prøve at sige til dig selv, at du er på vej i dit eget tempo, og at det er okay. Du kan også prøve at tænke på nogle af de ting, du er god til, eller som du godt kan lide ved dig selv for at styrke de positive tanker og følelser.
Uanset hvor meget jeg ville ønske, at jeg kunne fortælle dig, hvad du selv kan gøre, så er der ikke andet for end at vente. Man kan desvære ikke skynde på puberteten, så du må forsøge at finde en ro i at vide, at din pik også udvikler sig og bliver større, du får mere kønsbehåring og en dybere stemme, som puberteten skrider frem. Det er også helt normalt, at ens sæd er klar/gennemsigtig i begyndelsen af puberteten, og at mængden ikke er så stor. Det er fordi, sædproduktionen lige er startet. Altså er du på vej, og du skal nok komme til at opleve den udvikling, som kroppen går igennen i puberteten. I forhold til at bade med de andre tænker jeg, at det er helt okay at springe det over. Man skal selvfølgelig gå i bad, men det tænker jeg, at du også kan alene på andre tidspunkter. Jeg synes ikke, at du skal sætte dig selv i en presset situation, hvor du bliver usikker på dig selv og bange for, om de andre kan finde på at mobbe dig. Nu ved jeg ikke, om du har et godt forhold til din far eller en anden mand i din familie/omgangskreds, men jeg tænker, at det kan være en idé at tale med en om, hvordan du har det, og hvad du oplever. De har også været i puberteten, og de har højst sandsynligvis også oplevet at være utålmodige, og at ikke rigtig forstå, hvad det er, der sker.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du kan finde en ro og stole på, at din krop nok skal indhente den udvikling, du venter på.
De bedste hilsner
Jeanette