Kan jeg vokse mere

brevkassespørgsmål

Kan jeg vokse mere

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej Cyberhus! Jeg er meget bekymret for min højde. Jeg syntes selv jeg er meget lille (1,56). Min bedste veninde sagde at man nok kun vokser et par centimeter når man har fået sin mens. Og da jeg har fået den er jeg bange for at jeg ikke bliver højere. Jeg har også læst noget andet at man skal minus fars højde og plus mors højde og det men jeg kan ikke det fordi min far og mor er døde. Jeg har nogle spørgesmål: 1. Kan man udregne sin højde? 2. Er det sandt at man nærmest stopper med at vokse når man har fået sin mens? 3. Er det overhovedet muligt at jeg bliver højere? Kan i gætte hvor meget? 4. Hvornår er man ca. fuldt vokset.

Svar:

Kære du

Øv, det lyder som en rigtig træls ting at gå og bekymre sig om, men jeg tror, det er noget rigtig mange piger kender til. Derfor er det bare så godt du skriver, så andre også kan blive klogere på dine spørgsmål.

Først vil jeg lige sige, at det gør mig ondt at høre, at din far og mor er døde. Det må være hårdt, men jeg håber du har nogle gode voksne omkring dig, som er der for dig.

Nu til dine spørgsmål:

1. Det er rigtig, at man kan få en ide om, hvor høj man bliver ved at bruge sin mor og fars højde. Man tager normalt sin fars højde minus 13 cm og lægger sin mors højde til. Det tal man får skal man dele med 2, og så får man et bud på, hvilken højde man kan forvente +-8. Det giver dog ikke noget fuldstændigt præcist billede af, hvor høj man kan forvente at blive, da det kan være forskelligt fra person til person, hvordan forældres gener påvirker os. Jeg tror derfor ikke, at der findes nogen udregning, der kan fortælle dig nøjagtigt, hvor høj du bliver som voksen.

2+3. Nej, det er ikke helt sandt, at man stopper med at vokse når man har fået sin mens. Selvom man vokser hurtigst i starten af puberteten, og inden man får sin mens, så vokser man stadig, når man har fået sin mens. Selvom væksten typisk vil gå langsommere nu, så er det derfor stadig muligt, at du kan blive højere, men det er vanskeligt for mig at sige noget om, hvor høj du bliver. I gennemsnit vokser piger mellem 5 og 8 cm efter de har fået mens, men der vil ofte være store individuelle forskelle.

4. Man er typisk fuldt vokset, når man er gennem sin pubertet. Det er forskelligt, hvornår puberteten stopper, men som regel er det omkring de 17 år for piger. Du har altså stadig nogle år at vokse i, og der kan ske meget med kroppen, når man er i puberteten, så det er slet ikke sikkert, at din krop ser ud som den gør nu til den tid.

Jeg håber du kan bruge mine svar, og ønsker dig alt det bedste.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål