Gymnasium
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Nu går jeg i 9. og det betyder jeg skal starte på et nyt gymnasie. Jeg har valgt mit gymnasie osv. Men har flere gange tænkt om jeg er god nok. Jeg er virkelig bange for at, mit ønskede gymnasium ikke vil have mig. Jeg er bare virkelig nervøs, og jeg tænker på de flere gange dagligt. Dermed tænker jeg også, om jeg komme til at klare mig god fagligt i fagene. Eller om mit gennemsnit vil blive højt nok. Arg, det er virkelig en krig inde i mit hovedet og jeg kan ikke lade være..

Svar:
Kære du
Det lyder til, at du tumler med nogle svære tanker lige for tiden, og derfor er det så godt, at du rækker ud ved at dele dine tanker her i brevkassen.
Først og fremmest skal du vide, at du langt fra er den eneste, der går rundt med den slags tanker. Rigtig mange unge går rundt med en følelse af, at de ikke er gode nok, og det kan være virkelig drændende for ens energi og humør.
Når det er sagt, så synes jeg det er helt forståeligt, at du bliver nervøs. Der skal nemlig til at ske noget nyt i dit liv, og for mange vil et skoleskift give anledning til nervøsitet, fordi det indebærer rigtig mange ukendte faktorer. Hvem kommer man i klasse med? Hvordan er det faglige niveau? Er lærerne søde? Og hvad med ens klassekammeret? Hvem skal man spise med i kantinen? Der kommer til at ske mange nye ting, og det er helt naturligt, hvis alle de forandringer virker overvældende lige nu.
Det er både naturligt og helt okay, at de tanker dukker op, men som du selv giver udtryk for, så kan det være problematisk, når der nærmest er en krig af tanker i hovedet, og man bare ikke kan lade være med at tænke på det. Når tankerne begynder at fylde for meget, så er det en rigtig god ide at række ud efter hjælp, fordi det kan påvirke måden man ser på sig selv i en negativ retning. Du har som sagt allerede gjort det ved at skrive her i brevkassen, og derfor vil jeg prøve at komme med et par råd til, hvad du kan gøre for at få styr på dine tanker.
Skab afstand til tankerne
Når man tænker de samme tanker over en længere periode, så kan tankerne nogle gange godt komme til at føles som virkelighed. Jeg kan forestille mig, at du efterhånden kan finde flere beviser for, at det vil komme til at gå dig dårligt på gynmansiet, eller gode grunde til at dit ønskede gymnasium ikke vil have dig? Men det er ikke sandheden, og derfor kan det være en god ide at øve sig i at skabe afstand til tankerne, så de føles mindre truende. Du kan eksempelvis prøve at bemærke tanken og sige "tak for den tanke, men det er noget, der skal ske i fremtiden, og derfor kan jeg ikke gøre noget ved det lige nu". Det er nemlig sådan, at det der skal ske i fremtiden er uden for din kontrol, og derfor er det heller ikke noget, du behøver at reagere på lige nu.
Du kan også prøve at bryde tanken ved at aflede dig selv med en aktivitet. Når man kaster sig over noget andet bliver det nemlig svært at holde fokus på tankerne, fordi man retter sit fokus et andet sted hen. Prøv derfor at tænk over noget, som plejer at gøre dig glad og kan fange din opmærksomhed. For nogle kan det eksempelvis hjælpe at gå en tur, høre højt musik, danse, tegne, bage, spille et spil eller måske skrive tankerne ned på et stykke papir, så de ikke fylder i hovedet mere. Der er ikke noget, der er rigtig eller forkert at gøre. Det handler om, hvad der virker for dig. Der er ikke sikert, at det altid er lige nemt, men hvis du øver dig, så tror jeg helt sikkert nok det skal blive nemmere med tiden.
Tal med nogen om, hvordan du har det
Selvom du allerede har taget et stort skridt ved at skrive her i brevkassen, så tror jeg også det kan være en stor hjælp for dig at tale med nogen i din omgangskreds om, hvordan du har det. Det kan være du vil opleve en lettelse, hvis du eksempelvis deler dine tanker med dine forældre, en lærer eller en vejleder på skolen. Det er ikke så afgørende hvem du taler med, men det er vigtigt at du taler med nogen. Det er alt for tungt at gå med sine tanker selv, og jeg tror helt sikkert, at den/dem du går til gerne vil lytte og hjælpe det bedste de kan. Måske er det også en mulighed at tale med dine venner/veninder, for uden du er klar over det, så går de måske rundt med nogle af de samme tanker.
Det er som sagt helt normalt, at blive nervøs, når der skal ske store forandringer i ens liv. Jeg tror du kommer til at klare dig rigtig fint i gymnasiet, og jeg håber du kan bruge mine råd til, hvordan du kan få styre på de mange tanker.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Varme hilsner
Maren