Kan jeg starte på special skole?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus :)
Jeg går i 9. Klasse og det seneste år haft det virkelig svært. Jeg har virkelig slem socialangst og selvmordstanker, så slemt at det forhindre mig i at leve en normal hverdag. Jeg er meget fraværende fra skolen jeg bliver virkelig presser og hver eneste lille ting påvirker mig helt ekstremt. Jeg har prøvet at få psykolog hjælp, men uden held, eftersom hun gav mig et angstanfald mens jeg var derinde.
Min bedste ven har mange ligheder når det kommer til dette og for to år siden flyttede hun fra min skole til på en specialskole som virkelig har hjulpet hende. Hun siger at hun tror det ville være virkelig godt for mig at komme derhen, da de tager meget hensyn til ens behov. Jeg har virkelig overvejet det men da jeg gik ind for at undersøge det nærmere stod der på hjemmesiden at det var for børn der hører under autisme spektrumet, har aspergers og ADHD. Eftersom jeg ikke hører under nogle af disse diagnoser ved jeg ikke om det ville være muligt for mig at starte der. Min ven sagde at de tager folk med angst og at hun selv kom derind grundet det. Jeg tror ikke på hende fordi jeg er 100% sikker på hun har autisme og er kommet ind på den måde og at hun bare ikke vil sige til mig, hvilket jeg har fuld forståelse for og jeg tvinger hende bestemt ikke til at komme ud med det. Mit overordnede spørgsmål er, tror du at jeg kan starte i den klasse? Jeg har jo sociale  problematikker der forhindre mig i at fungere normalt.
Mvh.
anonym

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev. Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, og jeg vil forsøge at besvare det, så godt jeg kan. Jeg forstår godt, at du er går med tanker om, om en specialskole kunne være noget for dig, så det ikke skal være så svært at gå i skole. Jeg er ked af at høre om din oplevelse med den psykolog, du gik hos. Jeg ved ikke, om du selv har tænkt på det, men det kan være, at det er muligt at gå hos en anden, som du har en bedre kemi med. Hvis du har mod på det, så tænker jeg, at det er værd at undersøge.
Det jeg har har kunne finde frem til er, at det er din skoleleder, som beslutter om du kan tilbydes specialundervisning. Enten kan en af dine lærere, din skoleleder, eller dig og dine forældre bede om en pædagogisk-psykologisk vurdering af, hvad det er, der er svært for dig, og hvordan du kan hjælpes. På baggrund af den kan det besluttes, om du kan få specialundervisning. Undervisningen kan være på din egen skole som støttetimer i undervisningen eller på en anden skole. Om du kan komme på den samme skole som din veninde, kan jeg ikke sige noget om. Det er rigtigt, at hvis man har en diagnose, så er det i nogle tilfælde lettere at få hjælp, men ikke altid. Jeg ved ikke, hvor mange og hvilke special skoletilbud der er, der hvor du bor, men hvis det er i en større by, er det en mulighed at, at din skoleleder vurderer, at det er et andet tilbud, du har brug for.
Uanset hvad så tænker jeg, at du skal starte med at tage en snak med dine forældre og måske også en af dine lærere eller din skoleleder. Sørg for at du har tænkt over, hvad det er du synes er svært, og hvad det er du tænker, at du har brug for, som din skole ikke kan give dig. Det er kun hvis skolen vurderer, at de ikke kan give dig det, du har brug for, at du kan henvises til en specialskole. Det er desværre ikke muligt selv at melde sig ind på en specialskole. Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det enten lykkes for dig at finde en løsning med en specialskole eller få den hjælp du har brug for på din nuværende skole. Jeg ønsker dig alt det bedste herfra.
Venlige hilsner
Jeanette