Kan jeg blive gravid når hans sperm lander på mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på snart 15 år.
Jeg havde sex med min kæreste for 2-3 uger siden, men da vi var færdige røg kondomet af og der landede sperm på min skede. Kan jeg godt blive gravid selvom det ikke kom ind i mig?
Er meget nervøs.
Hvis ja, hvad skal jeg så gøre?

Svar:
Hej Anonym
Ja, man kan nemt blive nervøs, hvis kondomet smutter, så det er godt du skriver.
Jeg vil gerne starte med at sige at det er godt I vælger at bruge kondom. Det er en af de bedste måder til at passe på hinanden og beskytte mod sygdomme og uønsket graviditet. Et lille trick til næste gang, kunne være at din kæreste lige holder ved kondomet, nede i bundet at kondomet(altså tættest på hans mave) når I har haft sex, og han trækker sig ud. Så er man sikker på kondomet ikke smutter af, hjvilket det ellers godt kan gøre.
Og nu til det du spørger om. Risikoen for at du er gravid er meget meget meget lille. Jeg vil faktisk sige at den er så lille, at der slet ikke er nogen risiko, ud fra den beskrivelse du giver. Sæden skal op i skeden, og der skal helst fart på spærmen for at den kan nå op og befrugte dit æg. Så selv om der skulle være landet sperm udenpå din skede, er det ikke nok til at du bliver gravid.
Du skriver at det var 2-3 uger siden det skete. Har du mon fået din første menstruation? Hvis du har fået den første menstruation, kan du vente og se om den ikke kommer som den plejer. Hvis den gør det, ved du med sikkerhed at du ikke er gravid, da menstruationen er et sikkert tegn på at man ikke er gravid. Hvis din menstruation ikke kommer som den skal, kan du tage en test, og se hvad den siger. Du kan købe en test i alle supermarkeder eller på apoteket.
Men lad mig igen sige det helt tydeligt. Jeg tror ikke på du er gravid. Det burde ike kunne lade sig gøre, ud fra den beskrivelse du giver, af det der skete.
Gode hilsner Tanja