Selvmordstanker

brevkassespørgsmål

Selvmordstanker

brevkassespørgsmål af
Billie
15 år
Oprettet 2 måneder 1 dag siden

Hej Cyberhus brevkasse

Jeg har en veninde, som har det rigtig svært for tiden og nu har hun skrevet til mig, at hun har selvmordstanker og at hun overvejer, at tage en masse piller. Jeg ved hun får nogle piller, som hedder melatonin, som skal hjælpe hende til bedre søvn, men er bange for hun tager en overdosis af dem. Har læst at melatonin er noget kroppen selv danner, så kan/vil hun dø af en overdosis af melatonin? Og hvad skal jeg gøre?

Svar: 

Hej Billie

Hvor er det godt at du er opmærksom på din veninde, og gerne vil hjælpe hende. Det er helt tydeligt en rigtig svær tid, din veninde går igennem, så det er godt at hun har en veninde som dig. 

Jeg kan ikke sige om din veninde kan dø af en overdosis melatonin. Som med de fleste typer medicin er der rigtig mange forskellige ting der spiller ind på hvad der sker, hvis man tager en overdosis, men generelt kan man jo sige at der altid vil være en risiko for at man bliver rigtig syg, eller skader kroppen, ved en overdosis. 

Det vigtigste må være at din veninde har det rigtig svært og har brug for hjælp. Når hun skriver til dig, tyder det på at hun ønsker hjælp, og jeg tænker det er det der er det vigtigste. Du kan selvfølgelig være der for din veninde. Lytte og hjælpe så godt du kan, men det er også vigtigt at sige, at du ikke skal tage så stort et ansvar alene. 
Jeg synes du skal foreslå din veninde at kontakte Livslinien. De har åbent alle årets dage fra kl. 11-04 om natten, og hun kan både ringe og chatte med dem helt anonymt. Du kan også råde hende til at snakke med en lærer på jeres skole, eller en anden voksen som hun er tryg ved. Igen...du skal selvfølgelig være der for din veninde, men ikke alene. Så hvis du er bekymret for om din veninde kunne finde på at tage en overdosis, eller at hun ikke kan få sig selv til at sige noget til andre end dig, så synes jeg du skal overveje at snakke med dine forældre, en lærer eller en anden voksen, så de kan hjælpe dig med at hjælpe din veninde. 

Mange hilsner Julie

Julies billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program