Corona, og flere ting

brevkassespørgsmål

Corona, og flere ting

brevkassespørgsmål af
Eco"
14 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Øh hej Cyberhus... Undskyld jeg skriver igen, men... Jeg har bare brug for at åbne lidt op... Og helst til nogen der hjælper istedet for at sige "ej, same!"

Ja, jeg har prøvet at åbne meget meget forsigtigt op, men når jeg starter ud med "jeg har en dårlig dag idag..." Så afbryder de mig bare og siger "ej, det har jeg også!" Eller "ok, hej hej" ja, måske har de én dårlig dag, men vær dag er en krig for mig, og vær dag er jeg tættere og tættere på at tage mit eget liv!

Undskyld jeg lyder så irriteret, men virkelig!? Jeg er ved at dø indeni, jeg cutter og... Når jeg prøver at bede om hjælp, hvad gør de så? Ingenting.

Og når jeg bryder sammen over en lille ting, som en lektie jeg ikke lige fik lavet, så spørger de altid: "hvorfor er du så sensitiv?"... Jeg kan virkelig ikke gøre for, at jeg græder over så dumme og små ting!... Jeg ved godt det næsten er barnligt af mig, men... Jeg dør indeni, også er det jo ikke nemt ikke at blive lyttet til...

Det er nok derfor, jeg har det bedre når vi skal have undervisning over computeren... Er det mærkeligt? At jeg bedre kan lide at have undervisning over computeren? Det... Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men... Jeg er vist bare et antisocialt, sensitivt, dumt dyr...

Ligesom alle folk kalder mig: "ko" "abe" "idiot" grim" "faker" "alt for følsom" "irriterende" "smil noget mere" "for seriøs"

Ja, jeg forstår dem egentlig godt. For når jeg kigger i spejlet, ser jeg ikke andet end en grim person... Grimt dyr.

Ja, undskyld at jeg ikke gider smile, undskyld undskyld undskyld, men når jeg får at vide jeg er grim, så gider jeg vil ikke gøre mig selv endnu mere til grin ved at smile til jer!

Og "jer" og "de" er min klasse....

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg dør, jeg cutter, jeg græder. . . Undskyld, hvis du føler dig angrebet, dig der læser brevet... Jeg kan bare virkelig ikke mere.

Det er min fødselsdag snart... Burde jeg så ikke være glad?...

Er det mærkeligt jeg har det bedre hjemme uden min klasse?...

- Eco"

Svar:

Kære Eco

Jeg vil gerne starte med at sige at det er rigtig godt at du bruger Cyberhus, og jeg er glad for at du oplever at blive mødt her. Som du selv skriver, så er det vigtigt at have et sted hvor man kan åbne op, og blive lyttet til, uden at der nødvendigvis skal findes en løsning. For, som du selv ved, så er det ikke altid nemt at finde en løsning, og nogle gange tager det rigtig lang tid før man kan se en ændring.

I forhold til dit spørgsmål her i brevet, så spørger du helt konkret ind til om du ikke burde være glad, fordi det snart er din fødselsdag, og om det er mærkeligt at du har det bedre uden din klasse.

Begge spørgsmål, tænker jeg, handler om din følelse af at have det godt. Du beskriver at du har selvmordstanker og at du selvskader, og det fortæller mig at du har det rigtig svært. Når man har det rigtig svært, så er det meget naturligt at det kan være en udfordring at finde de positive følelser frem, og jeg tænker ikke at der er noget galt med dig, når du skriver at du ikke er glad for at skulle have fødselsdag. Det er vigtigt at huske at det kan nå at ændre sig, for følelser ændrer sig hele tiden, og nogle dage er det nemmere at nå ind til de positive sider. Måske er det noget særligt du gerne vil lave på din fødselsdag? Nogle gange kan det hjælpe at have noget man kan se frem til, så overvej om du skal lave nogle planer for din fødselsdag. Det behøver ikke at være en kæmpe fest, men måske du kan planlægge nogle af de ting som plejer at gøre dig glad? Spise noget lækkert mad, høre god musik, komme ud i naturen eller måske er det noget helt andet som hjælper for dig. Du kan evt. lave en liste over ting som du gerne vil lave på din fødselsdag, og så sætte dig sammen med dine forældre eller andre som du er trygge ved, og planlægge dagen sammen med dem.

I forhold til din klasse, så lyder det til at du har nogle rigtig trælse oplevelser der, så det er, igen, helt naturligt at du har det sådan, og at du foretrækker online undervisning. Det betyder ikke at du er et dumt, antisocialt, sensitivt dyr. Når jeg læser de ting du skriver, så kommer jeg til at tænke på om det måske ikke ville være godt, hvis du skifter skole? Nu kender jeg selvfølgelig ikke hele historien, men det lyder ikke til at det er særlig rart at være der, og det er jo helt okay at skifte skole. Du kan evt. tage en snak med enten dine forældre eller din lærer om det. Det kan også være at det ville give mere mening for dig at komme på f.eks. en efterskole? Jeg tænker i hvert fald at det er rigtig ærgerligt at du begynder at opfatte dig selv som et forkert eller dårligt menneske, fordi du er endt i en skole hvor du ikke føler dig tilpas. Det har jo netop ikke noget med dig som person at gøre, men de omstændigheder som du er i.

Jeg vil lige nævne at sensitivitet bestemt ikke er en dårlig ting. Det handler bare om at man har en skærpet opmærksomhed på ting, og det kan være dig en hjælp i rigtig mange sammenhænge, og kan give dig en utrolig god fornemmelse for andre mennesker. Et andet ord for sensitivitet er nemlig følsomhed. Altså du er rigtig god til at føle dig selv. Det er en gave, selvom det også kan være overvældende for mange, og det kan være en rigtig god idé for dig at træne din følsomhed, så den kan hjælpe dig med at fornemme hvornår noget er rigtig og forkert for dig eller andre. Hvis du går i behandling, kan det være noget du kan arbejde på, sammen med din behandler, for det handler også om at træne evnen til at gennemskue hvornår en følelse passer til den situation man står i. Det er også noget du evt. kan tale med en af vores rådgivere om på SMS'en.

Nu nævner jeg sms, fordi jeg mener det vil være et bedre format, for dig, at benytte i Cyberhus. Netop fordi du skriver meget, så bliver det hurtigt til en form for samtale mellem dig og rådgiverne, men fordi det foregår i brevkassen, så starter du lidt forfra hver gang. Du refererer ofte til noget du har skrevet tidligere, og derfor virker det til at du egentlig ønsker dig at kunne fortsætte, hvor du slap, sidst du skrev? Derfor mener jeg at du ville få langt mere ud af at møde os på sms, fordi du så kan se din egen udvikling, ét sted. SMS'en fungerer som en blanding af chat og brevkasse. Du kan forvente at få svar dagligt, og de vil typisk være lidt længere end de beskeder du får i chatten, men også kortere end brevkassen. Rådgiveren kan spørge ind til det du skriver, og du kan hele tiden følge med i den samtale som du har haft, fordi du har den på mobilen. Du er stadig anonym for rådgiver, som hverken kan se din telefonnummer eller noget som helst andet, du ikke ønsker at dele. SMS'en gør bare at det er nemmere for både dig og rådgiver at følge med i udviklingen, og du kan altid gå tilbage genlæse gode råd eller ideer.

Mindst lige så vigtigt er det at samtalen vil være privat. Fordi du har sendt mange spørgsmål, hvor du har fortalt meget åbent om både oplevelser og tanker, så ligger der efterhånden en lang privat "samtale" gennem de her brevkasse svar, som faktisk er tilgængelig for alle andre at læse med i, hvis de finder alle dine spørgsmål. Det synes vi ikke længere vi kan forsvare, og derfor er det vigtigt, at vi flytter dialogen til et andet format end brevkassen. Vi tror sms'en ville være en god mulighed, men hvis du hellere vil benytte chatten er det selvfølgelig også helt i orden. I chatten vil du ikke kunne gemme samtalen fra gang til gang, men samtalen vil være privat.  Det der er afgørende for os er at vi kan passe på dig og din anonymitet, ved at flytte den "samtale" vi har fra den åbne brevkasse og over til et mere privat format. Samtidig mener vi at vi kan rådgive dig bedre.

Helt konkret betyder det, at vi ikke kan tilbyde dig svar i brevkassen mere. Jeg ved at det måske kan føles som en afvisning. Det er det ikke. Du er meget velkommen i Cyberhus. Vi vil dig gerne. Vi vil gerne lytte og vi vil gerne hjælpe dig. Samtidig er det vigtigt, at vi kan gøre det på en sikker måde, og det er derfor vi har truffet den her beslutning, og beder dig om at benytte chatten eller sms fra nu af.

Jeg håber inderligt, at du vil prøve vores sms eller vores chat, for jeg tror oprigtigt at det vil være en meget bedre hjælp for dig. Du finder SMS'en her: https://cyberhus.dk/sms og chatten dukker jo altid op når der er en ledig plads i køen.

Kærlige hilsner, Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål