kan ikke regne med min kærste financialt
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
hej cyberhus jeg har en kærste og vi har været sammen i 5 år og jeg har en bil min bil rude er revnet og skal skiftes og koster 3000kr min kærste har en værge til og styre hendes penge hun har førtidspension og jeg er på ressourceforløbs ydelse så jeg har ikke mange penge og vil gerne ha min kærste hjalp med hvad hun kan siger ikke hun skal betale det hele men hun siger bare hendes værge ikke vil give hendes penge fordi der ikke er råd hvilket er latterligt for jeg ved hvad hun får måndeligt og hun vil ikke hjælpe men hun vil gerne køres ned og handle osv men hun vil ikke hjælpe med udgifterne og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi følere bare jeg ikke kan regne med hende vis det virkelig galt og jeg har fortalt hende alle de her ting og hun siger bare det værgen der bestemmer hvor jeg er sån lidt det er dine penge så du bestemmer hvad skal jeg gøre ?

Svar:
Hej.
Økonomi mellem par er altid en virkelig indviklet og kompleks udfordring som jeg tror næsten alle par er, eller har været i. Ligegyldigt om det er par med mange eller få penge, er der bare rigtig mange ting der spiller ind og gør det udfordrende at at få lavet gode aftaler om økonomi.
Det er altså helt naturligt at I også rammer denne udfordring og lige som hos så mange andre, findes der også en løsning der passer til jer. Jeg kan dog godt forstå at du er frustreret over at hun ikke vil hjælpe med at betale, selvom hun også har gavn af bilen.
Om din kæreste skal hjælpe med at betale for ruden på bilen kan jeg desværre ikke give et direkte svar på, for det kommer an på hvordan I gerne vil håndtere økonomi mellem jer. Jeg vil dog prøve at komme med nogle perspektiver og eksempler på hvordan I kan håndtere økonomien mellem jer.
Det første jeg syntes er vigtigt, er at finde ud af hvor meget din kæreste egentlig bestemmer over sine egne penge. Der er forskellige måder at have økonomisk værge på - enten er det en værge der hjælper hende med at bestemme hvad hendes penge skal bruges på, eller også er det en værge der 100% bestemmer over hendes penge. Det er altså vigtigt om din kæreste selv har noget at sige, eller om det 100% er værgen der bestemmer over pengene.
Er det værgen der 100% bestemmer over pengene, er det ikke din kæreste der ikke vil hjælpe, men derimod hendes værge der bestemmer at hun ikke skal bruge hendes penge på det.
Her kunne en løsning være at tage kontakt til værgen og forklare situationen, evt. hvor både dig og din kæreste holder et møde med værgen. Så kan værgen jo forklare hvorfor han/hun ikke vil udlevere penge til det, eller måske kan I få værgen til at genoverveje situationen. Husk dog på at der er en grund til at han/hun er værge for pengene, så I må også respektere den endelige beslutning.
Hvis din kæreste selv kan bestemme over hendes penge, og værgen bare hjælper din kæreste med det, skal du jo have en snak med din kæreste.
Som sagt er det jo en indviklet situation når det handler om penge i et forhold, og jeg kan stadig ikke komme med et konkret svar på om hun skal hjælpe med at betale for ruden på bilen. Jeg tror dog at det kunne være gavnligt at få jer en snak om økonomi generelt.
Jeg gætter på at hun får udbetalt flere penge end dig? I så fald kunne I tage en snak om det så betyder at hun skal betale lidt mere til jeres fælles udgifter eller om det skal være ligeligt fordelt?
Det kan også være at din kæreste allerede betaler mere til de fælles ting end du gør?
F.eks. hvis I bor sammen, betaler hun så mere i husleje eller betaler I lige meget? Hvad med mad, når I spiser sammen? Oplevelser, møbler, benzin osv.?
Hvis din kæreste allerede betaler mere til de fælles ting end du gør, kan det være derfor hun mener at du selv må stå med bilregningen.
Hvis I betaler lige meget syntes jeg I skal tage en snak sammen om hvordan det så skal foregå fremover - du kan f.eks. nævne at hun jo ofte har gavn af din bil, så derfor kunne det være rart hvis hun kunne hjælpe med at betale til det.
Men som sagt, så syntes jeg det er vigtigt at finde ud af om din kæreste overhovedet må bestemme over sine penge selv, eller om det kun er værgen.
Hvis det kun er værgen, og I er meget utilfredse med hvordan værgen håndterer hendes penge, så kan I klage over værgen her: https://www.borger.dk/samfund-og-rettigheder/Myndighed-og-vaergemaal/Vae...
Her kan du også læse mere om værger generelt.
Og til sidst syntes jeg at du skal huske på at I står i en situation som rigtig mange par har stået i før og det er bare rigtig ofte en stor udfordring med økonomi mellem par.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe jer.
Mvh. Chris - Cyberhus