Hvad er meningen i livet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Alle har noget at leve for i deres liv men jeg kan ikke finde noget at leve for. Jeg har ingen ide hvad jeg skal med mit liv, har ingen planer for fremtiden, vil ikke have børn og kommer nok ikke til at finde kærligheden. Hvordan skulle jeg nogensinde kunne finde kærligheden når jeg er gay, uattraktiv og har heller ikke en god personlighed? Hvorfor leve et liv uden nogen mening? Hvad der i virkeligheden stopper mig fra at skære min puls og slutte dette meningsløse liv er at jeg kommer til at såre andre. Jeg ved ikke hvad jeg skal leve for.

Svar:
Kære 16-årige
Det lyder som en svær situation du befinder dig i, og jeg vil først og fremmest takke dig for at skrive herind med dine udfordringer. Ikke nok med at det viser dit mod for at dele dine tanker åbent, men også dit ønske om at finde en løsning og få det bedre. Det må have krævet meget at række ud, især når det hele føles så tungt og håbløst og jeg vil gøre mit bedste for at støtte dig og give dig noget at tænke over.
Det er almindeligt at føle sig fortabt
Du skriver, at alle har noget at leve, men det føler du, at du mangler. Det vigtigste for dig at vide lige nu er, at det du føler og oplever lige nu, er du slet ikke alene om. Meningen med livet er noget filosoffer har reflekteret over de sidste mange århundreder og stadig ikke nået til ét svar den dag i dag. Desuden er de fleste unge i din alder i en meningssøgende fase i deres liv, fordi det er nemlig i denne alder, man begynder at finde sig selv og de ting, der er vigtige for en i livet. Det kan føles som om, alle andre har styr på tingene – hvad de vil i livet, fremtiden og måske endda kærligheden. Men sandheden er, at mange mennesker går igennem perioder, hvor de også føler sig fortabte og tvivler på, hvad deres liv egentlig handler om. Det er bare sjældent noget man deler ud, og derfor må du aldrig tro, at du står alene med de her udfordringer og tanker.
At føle, at man er uattraktiv eller ikke har en god personlighed, kan være ekstremt smertefuldt, men jeg vil gerne sige, at det, du tænker om dig selv, ikke nødvendigvis er sandheden. Tit når man går igennem en svær periode, så kan vores egen selvopfattelse og de tanker vi har om os selv blive skæve. Måske kan der være en anden måde at se på dig selv, som du endnu ikke har opdaget?
Fremtid og kærlighed
Du nævner blandt andet, at du ikke har nogle planer for fremtiden og at du ikke vil have børn. Alle disse beslutninger er der stadig lang vej til endnu. Du er i en alder af 16, og du har en hel verden foran dig, der venter på at blive udforsket af dig. Det er sjældent at finde unge mennesker i din alder, der har styr på deres liv og fremtidsplaner. Mit råd vil være at forsøge at tage et skridt ad gangen, og ikke tænke for langt ud i fremtiden, da brikkerne altid vil falde på plads en dag. Start først med at reflektere over, hvad du kan lide og ikke lide af aktiviteter og interesser, og om det er måske noget du vil arbejde med i fremtiden f.eks. musik eller computer. Det er altid en god start på at lære sig selv bedre at kende.
Jeg kan forstå at du har reflekteret lidt over dit kærlighedsliv. Det får mig til at undre mig over, om du måske har haft en dårlig oplevelse med kærlighed? Jeg fornemmer, at du tænker din seksualitet, udseende og personlighed er, hvad der holder dig tilbage fra at elske en anden. Men jeg vil gerne fortælle dig, at kærlighed findes i mange former, og den er ikke begrænset til én type menneske eller et bestemt udseende. En skønne dag kommer kærligheden snigende, når du mindst venter det med en, der matcher din personlighed, og hvor I har mulighed for at trives sammen. Du kan eventuelt forsøge at udforske forskellige dating-hjemmesider eller møde nogle nye mennesker for at prøve at finde kærligheden derude.
Hvad kan du gøre?
Jeg vil dele nogle forskellige råd til dig som du måske kan handle efter, og der kan hjælpe dig med at finde både en mening, men også en glæde i livet.
Det der vil give bedst pote i din situation er først at tale med en professionel rådgiver. Der findes en del eksperter, der taler med en masse unge i din alder med samme bekymringer, og kan hjælpe dig med at finde dig selv og dit potentiale i livet. Du kan forsøge at kontakte en psykolog eller en anden form for rådgiver. Der findes en masse professionelle, der gerne vil hjælpe.
Hvis det kan virke for grænseoverskridende, så vil jeg anbefale at betro dig til en person du er tryg ved. Det kan være en forældre, en ven, en lærer eller lignende. Fortæl dem om hvordan du har det, og den situation du står i. Det kan være meget befriende at dele nogle af de tanker man går rundt med i hovedet, og jeg er sikker på, at du har nogen i dit liv, der gerne vil lytte og hjælpe til.
Derudover vil jeg bede dig om at standse op hver dag og reflektere over 3 gode ting i dit liv, der gør dig glad. Du nævner blandt andet at du lever for ikke at gøre folk kede af det, så der må være mennesker der betyder en del for dig. Prøv at tænke over, hvad du ellers har i dit liv, der er værd at leve for. Det behøver ikke nødvendigvis at være store ting. Du kan eksempelvis tænker over 3 ting, der har gjort din dag bedre, f.eks. et kæledyr, din dag i skolen eller fodbold med en af dine venner. Det kan hjælpe dig med at få et helt nyt perspektiv på livet.
Mit sidste råd er, at du skal tage ud og finde din mening med livet. Det ville være rart, hvis det bare kom af sig selv, mens man går derhjemme eller udfører samme rutine hver dag. Det er bare sjældent tilfældet. Normalt kommer det gennem at udforske noget nyt. Det kan være du bliver inspireret gennem en klatretur i naturen, en fantastisk bog om livet eller noget helt tredje.
Jeg ved, det kan føles som om, at tingene aldrig vil blive anderledes, men forandring er mulig. Husk, at der er håb derude til den, der er tålmodig. Jeg håber, at mine råd kunne hjælpe din situation, og du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive til os igen. Pas godt på dig selv og jeg ønsker dig alt held og lykke!
Bedste hilsner,
Samara fra Cyberhus