Kan ikke mærke så meget
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej Bravkasse, mig og min kæreste har haft sex nogle gange nu for det meste uden kondom, men hun vil gerne have jeg bruger kondom nu. Jeg kan ikke rigitg mærke så meget når jeg bruger kondom, er det normalt? Eller er der noget alternetivt jeg kan gøre?

Svar:
Kære dig
Først og fremmest tak for dit spørgsmål. Jeg tænker, at mange fyre kan få glæde af dit spørgsmål, da de lige som dig oplever, at kondomet nedsætter følsomheden.
Med andre ord er du ikke alene med problematikken. Men når det er sagt, så er det noget, man kan gøre noget ved. Der findes nemlig mange forskellige slags kondomer. Derfor tænker jeg, at din kæreste og dig skal gå på opdagelse og finde ud, hvad I godt kan lide. I kan prøve at gå efter dem, som hedder "extra thin" eller "sensitive".
Jeg kan forstå på dig, at din kæreste og dig allerede har talt sammen om prævention. Det er virkelig godt, at I taler om det, og begge tager ansvar for præventionen. Hvis I ikke har gjort det, kan det måske også hjælpe at snakke om, hvad der tænder jer. Det kan være meget forskelligt fra person til person, hvad man godt kan lide. Sex er mange ting, og selve forspillet er også vigtigt, hvis man gerne vil mærke noget. Så måske kan det hjælpe at tale om, hvad I kan lide, og hvordan I kan få det til at fungere.
Hvis I finder ud af, at det ikke fungerer med kondom, er der også andre præventionsformer, som I kan undersøge nærmere. Blandt andet minipiller og p-piller. Men det kræver, at din kæreste er villig til at tilføre sin krop hormoner (det er der nemlig i de fleste andre præventionsformer). Hvis I vil høre mere om præventionsformerne, og/eller I er interesserede i at skifte fra kondom til noget andet skal I kontakte lægen. Han/hun vil kunne guide jer, og finde frem til det, der er det rette for jer.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Emilie