kan ikke lide det
brevkassespørgsmål af
M
20 år
Jeg kan virkelig ikke lide at have et underliv og specielt ikke en en skede og skedeåbning. Kan virkeligt ikke lide min skede og kan næsten ikke holde det ud, begynder tit at græde over det og vil ikke have mine hænder i nærheden og enomt svært for mig at gå i bad. Tror jeg går ned over det igen. Har været hjemløs frivilligt, haft problemer med politiet og gjort ting som kan være meget faglige.

Svar:
Kære M
Jeg kan forstå på dit brev, at du er meget ked af at have en skede, og at det fylder rigtig meget for dig i din hverdag. Det er virkelig flot at du har skrevet ind til os, og jeg ser det som et skridt mod at du får det bedre.
Du skriver ikke så meget om hvorfor du ikke er glad for din skede, men det er tydeligt at du har været igennem en masse. Jeg tænker derfor på om du måske har haft ubehagelige oplevelser, hvor din skede var involveret? Det kunne f.eks. være et seksuelt overgreb eller måske du har oplevet at nogen talte grimt om den? Hvis man oplever et overgreb, er det meget naturligt at få negative tanker og følelser om sin krop. Nogle gange i sådan en grad at man slet ikke har lyst til at røre ved den eller se på den. Hvis det giver mening for dig at læse mere om hvilke følger der kan være, efter et seksuelt overgreb, så kan jeg anbefale dig at læse en artikel på Grænseløst.dk. Du kan se den her.
Uanset om du har været udsat for et overgreb eller ej, så tænker jeg at det bedste du kan gøre, er at åbne op overfor din læge. Fortæl om hvad du oplever. Din læge kan hjælpe dig med at finde et sted til behandling. Det kunne f.eks. være på en sexologisk klinik, hvor de hjælper mennesker med alle mulige forskellige seksuelle og intime problemer. Og det handler ikke kun om problemer med f.eks. sex med andre, men også ens egen oplevelse og eget forhold til sin krop. Det kan f.eks. også være hvis du ikke kan lide din skede, fordi du i virkeligheden ikke identificerer dig som kvinde. Sådan er det for nogen, og det er også helt ok. Det er i den forbindelse også muligt at skifte køn, selvom det vil kræve nogle operationer.
Du har været igennem meget, og jeg er ikke i tvivl om at du har et ønske om at få det bedre. Det viser du, når du skriver ind til os. Jeg håber du vil følge mit råd, og kontakte din læge, så du kan bevæge dig endnu tættere på at få det bedre.
Kærlig hilsen
Camilla