Kan ikke leve uden hende
brevkassespørgsmål af
Mikkel 16 år
16 år
Hvorfor mit selvværd er så lavt og hvorfor jeg tror jeg mister hende når hun siger hun ikke gør ved ikke hvad jeg skal gøre mere fordi det går ud over hende og det er som st skyde sig selv i foden men hun er den eneste for mig og nej vi er ikke kærester men shit hun fylder hele mit hjerte ved simpelthen ikke hvs djeg sksl gøre uden hende hun betyder ALT! For mig og hun har spurgt om jeg ikke nok ville prøve at få hjælp men et kun gået med til drt for hun spurgte om for hendes skyld ellers ville jeg aldrig ha gået med til det og ja jeg ved det ødelægger mig og hende og drt et jeg virkelift ked af men det er pgs en anden dreng er virkeligt bange for jeg ikke er god nok og ham den anden dreng som også er min kammerat ved intet ingen ved noget af hvsd mig og hende lsver men de har sådan et flirtende venner forhold ish men hun ved ikke om der kommer til st ske merr og det er også fair nok men har virkelgit brug for hende så nu går jeg til jer fordi ærligt sø hsr jeg brug fot hjælp jeg eg ikke mig selv metr og hsr slet ik lyst til at miste hende som I slet ikke vil i ikke plz hjælpe mig ved ikke hvad jeg sksl gøre mere står midt i tågen og ved ikke hvilken vej jeg kom fra ellet hvilken vej jeg skal jeg har brug for noget hjælp et lys jeg kan gå imod ! Og hun har psykiske problemer ikke noget der gør noget overhovedet og elsker hende virkeligt for den hun er og vil nu ikke sige drt er problemer men hun hsr angst og depression osv og hun er på medicin men drt er gået ned ad bakke her siden han virkeligt begyndte på hende og hun er selvfølgelig med på den men jeg vil gerne lave noget med hende og der føler jeg mig for dårlig igen så ved ikke hvad jeg kan gøre overhovedet!! Og nej jeg er ikke sur på hende er sur på mig selv fordi jeg ikke kan fatte at hun vil mig ! Fordi seriøst så er jeg en bums der er ligegyldig og hun er smuk sød dejlig hun er alt seriøst så ville jeg vælge hendes liv over mit så vis jeg en dag skulle vælge mellem at leve og lade hende dø eller jeg skulle dø og hun levede der ville ikke være et sekund jeg tænktr over det jeg ville vælge hende !! Og ved jo godt hun elsker mig der gør jet virkeligt men kan slet ikke forstå hvordan jeg kan blive elsket

Svar:
Hej Mikkel. Tak for at have skrevet ind til brevkassen. Jeg synes det er virkelig sejt, at du deler din oplevelse, det må ikke have været let. Jeg tænker at din oplevelse, og de tanker du har gjort dig om den, er meget genkendeligt for mange unge. Kærlighed er en svær ting, og at føle at man er god nok til det, kan være lige så svært. Jeg håber at du har nogen omkring dig, som du stoler på, og har mulighed for at tale om dette med. Hvis ikke, så kunne Cyberhus’ gruppechat eller SMS-rådgivning være et godt bud, når de åbner op igen efter sommerferien.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det du oplever er normalt for mange mennesker. Men det kan være hårdt at være i, fordi det fylder alt og påvirker ens hverdag. Derfor forstår jeg også godt, at du gerne vil prøve at ændre på tingene. I mit svar vil jeg komme ind på øvelser, som du kan bruge til at forbedre dit selvværd, og finde ud af hvad jeres relation skal indebære. Der kommer et ret langt svar, men jeg håber at du kan dele det op, så det ikke virker for uoverskueligt. Øvelserne bør ikke sættes i gang på samme tid, men tag lidt i dit eget tempo.
Når kærligheden fjerner følelsen af kontrol
Inden jeg kommer med tre øvelser, så vil jeg gerne prøve at kaste lys over hvad jeg tænker, at du oplever. Nogle gange kan det være rart at læse en beskrivelse af, hvad der kan ligge bag ens oplevelse. Kærlighed og forelskelse kan give en følelse af, at alt står på spidsen. At det er nu eller aldrig. Når man er forelsket, kan det være enormt hårdt at føle, at personen har overtaget alle ens tanker og følelser. Man kan føle, at man nærmest har mistet kontrollen til forelskelsen. Når man oplever at være uden kontrol, kan det hænge sammen med, at man føler sig usikker i relationen. Når det sker, er mange personers reaktion at rykke sig endnu tættere på personen, i et forsøg på at undgå at miste personen. Usikkerheden kan både være, at man er usikker på om man er god nok til den anden person, eller om de vil en, ligeså meget som man vil dem. Andre mennesker har den modsatte reaktion. Hvis folk kommer for tæt på, vælger de at holde afstand eller gøre det uklart, hvad de egentlig føler eller vil. Jeg ved ikke om du kan nikke genkende til den første beskrivelse? Disse reaktioner er kendt som tilknytning, og er noget man kan arbejde på, hvis man oplever, at de har en negativ effekt.
Hvad kan man gøre for at øge ens selvværd?
Du nævner selv, at du oplever at have lavt selvværd. Jeg lagde også mærke til, at du brugte nogle negative ord om dig selv. Jeg vil gerne udfordre dig. Her henover sommerferien kan du starte hver morgen med at stille dig foran spejlet, og sige 1 positive ting om dig selv. Det kan være: “Jeg er god til at slappe af”. Det behøver ikke at være noget vildt, og det kan føles så fjollet til en start. Men hvis du fortsætter, så begynder hjernen at ændre sig. Hvilket lyder lidt vildt. Men det er mere hjernens måde at tænke på, som ændrer sig. Så det bliver lidt mere naturligt at tænke positivt om sig selv, i stedet for at gå direkte til de negative tanker. Selvfølgelig sker der ikke en ændring over natten, det tager tid og tålmodighed.
Refleksionsøvelse
Du skriver at du brug for at nogen kaster lys over en vej, som du skal gå. Jeg kan desværre ikke fortælle hvad, der er det rigtige for dig, at gøre i denne situation. Men jeg kan give et refleksionsredskab, som måske kan hjælpe til at give klarhed.
Nogle gange kan det hjælpe at tage et skridt tilbage, og overveje hvad, der gør personen speciel, men også hvilke følelser, tanker og oplevelser, som personen giver, som man ikke nødvendigvis er tilfreds med. De fleste mennesker oplever at være forblændet af personen, når kærligheden rammer. Det kan gøre, at man ikke altid ser helt klart, fordi man ser personen igennem lyserøde briller. Ligesom du reflekterede så godt i dit spørgsmål, vil jeg anbefale at stille et spørgsmål som: “Hvilke gode og dårlige ting tilføjer X til mit liv?” og herefter skrive ned i hånden eller på din telefon, hvad der kommer frem. Lad det ligge nogle dage, og kom tilbage for at læse det igennem. På den måde har man glemt, hvad man præcis skrev, og man kan se tingene fra en anden vinkel.
At tage den svære snak
Jeg tænker at et endeligt mål, efter at have prøvet de andre ting af, kunne være at få talt ud med hende. Her kan du starte med at skrive nogle sætninger ned, hvor du fokuserer på hvad du oplever: “Jeg oplever usikkerhed, fordi jeg ikke ved hvad vi er”. Start sætninger med jeg, og undgå sætninger med: “Du gør A, B og C...”. På den måde kan I snakke om jeres forventninger og behov i relationen, uden at der sker misforståelser. Du skriver ikke direkte, at du ønsker at blive kærester med pigen, men at du i hvert fald ikke vil miste hende. Men en ting som kan give tankemylder og forvirring, er hvis man ikke har forventningsafstemt. F.eks. om i dater eller hvilken slags relation i har. Er det kærester eller venner? Hvis det ikke er klart, kan det give så meget ubehag, fordi man ikke ved hvor man står.
Hvordan tager man den snak? Ja, jeg ved godt, at bare tanken om sådan en snak, giver en klump i halsen. Ofte undgår man sådan en snak, fordi man tænker at ubehaget, som man oplever hver dag, er bedre i længden end at tage en ubehagelig snak, som jo kan ende i et resultat man ikke ønsker. For de fleste er det smertefuldt i øjeblikket og nogle uger efter, hvis snakken ender i, at personen ikke har det på samme måde. Men fordi man ikke længere går i uvisheden, er det mindre smertefuldt i længden.
Alt held og lykke herfra Mikkel.
Christina