Kan ikke komme
brevkassespørgsmål af
Magnus
13 år
Hej brevkasse. Jeg er en dreng på 13 som er virkelig liderlig, jeg har dog et problem... Jeg kan ikke komme. Jeg synes det er utrolig pinligt og er bange for at få en kæreste vis hun vil have sex og så har jeg en penis på 8 centimeter.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du er bekymret over hvad der sker med dig, og jeg vil forsøge at give dig nogle råd med på vejen.
Først og fremmest, så skriver du at du ikke kan komme, men jeg bliver i tvivl om præcist hvad du mener. Som mand kan man nemlig opleve at der mangler en orgasme (som handler om følelsen af vellyst og glæde), og/eller man kan opleve at udløsningen mangler (sæden). Det første handler ofte om noget psykologisk - det kan være stress, nervøsitet eller hvis man er ked af det, og derfor har svært ved at fokusere. Det andet kan være tegn på en sygdom, eller det kan simpelthen være tegn på at du ikke er blevet helt kønsmoden endnu.
De fleste drenge får deres første udløsning i alderen 13-15 år, men det betyder ikke at de ikke kan få orgasme eller være liderlig inden da. I starten vil udløsningerne være små (1 mm eller mindre - prøv at tjekke på et lineal) og klare, nærmest gennemsigtige. Derfor vil de måske også være sværere at ligge mærke til. Efterhånden som din sædcelle produktion stiger, vil det bliver en større mængde (cirka en spiseskefuld) og blive mere hvidligt.
Hvis du tidligere har fået udløsning, men nu ikke længere får det, så anbefaler jeg at du kontakter lægen og bliver undersøgt ordentligt. Og hvis det er orgasmen der mangler, så kan det godt være tegn på at der er andre ting i dit liv som kræver din opmærksomhed. Så tænker jeg at du skal tage en snak om hvad der fylder i dit liv med en ven, en forælder eller en anden som du er tryg ved. Det kan hjælpe at dele ens følelser med nogen. Du er også altid velkommen i vores chat her på Cyberhus. Hvis du nu er mere nysgerrig på hvad det vil sige at have manglende orgasme, så har Sexlinjen.dk skrevet en rigtig fin artikel om det, som du kan læse her.
Her til sidst vil jeg også kort nævne at du stadig er meget ung, og også i forhold til sex. De fleste unge er 16 år når de har deres første gang, og der er flere og flere som venter til de er ældre. Det er vigtigt at vente til man føler sig klar, og man skal ikke føle sig presset af en kæreste.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Signe