Kan ikke helt navigere loven om det

brevkassespørgsmål

Kan ikke helt navigere loven om det

brevkassespørgsmål af
Emilie
19 år
Oprettet 9 måneder 3 dage siden

Hej brevkasse. Jeg stødder rigtig tit ind i billeder af tegneserie figurer på sociale medier som faktisk er under 18. Det kommer ret tit op via opslag når jeg bare scroller, og jeg gør hvad jeg kan for at forhindre det og blokere det, men jeg kan oftest ikke rigtig forhindre det. Jeg tror det fordi det nok er lovligt i lande som amerika og lignende da karakterene kun er fiktive. Det giver mig tilgengæld ret ondt i maven, fordi jeg ved ikke hvor lovligt det er herhjemme i danmark, og jeg føler virkelig at hver gang jeg scroller forbi et billede eller en historie, så gør jeg et eller andet forkert selvom jeg ikke kan gøre så meget ved det. Jeg prøvede at undersøge det og fandt noget som jeg forstår som om, at det blev vedtaget at fiktiv børneporno blev ulovligjort. Jeg ved ikke om i må læse links, men det er dem her jeg snakker om specifikt hvis i må. https://www.folketingstidende.dk/samling/20021/lovforslag/L117/20021_L11... https://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l141/spm/8/svar/1039051/12296... Det forvirrer mig også helt vildt, fordi jeg synes det ser ud som om at det blev vedtaget, imens at steder så som Red Barnet ikke vil have anmeldelser af fiktive børn, men der står i det sidste link, at “efter justitsministeriets opfattelse ville det være muligt at kriminelisere tegneserier med pornografi, også hvor den fiktive fremstilling ikke fremtræder på tilnærmelsesvis samme måde som fotografier og lignende.” Det virker bare til at det er ulovligt i hvertfald. Jeg ved ikke hvor meget i kan sige om loven men jeg håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål. Jeg syntes det er så kringlet at finde ud af, især fordi jeg er ordblind, og det kræver mig mange timer at læse igennem formelle tekster, hvor jeg oftest ender ud i at ikke og kunne forstå dem alligevil, hvilket er også derfor jeg ikke er sikker på om jeg har forstået de 2 pdfer særligt godt med vedtagelse af lov. Det er også svært for mig fordi min IQ er på den lidt lavere side, så jeg har generelt svært ved at forstå kompliceret emner og skrift. Det ville give mig lidt ro i maven at få tingene sat ordentligt på plads omkring hvad der er lovligt og ulovligt. Jeg kunne ikke forestille mig at det var lovligt, men jeg tænkte at det ville være bedre at høre ad end bare at spekulerer. Jeg ville ihvertfald ikke have lige så ondt i maven til dagligt, hvis det ikke var noget ulovligt.

Svar:

Kære Emilie.

Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at støde på den slags indhold, og det er også rigtig ubehageligt, når man ikke oplever, at man kan gøre noget noget for at forhindre det. Det er vigtigt for mig at sige, at du ikke gør noget forkert ved, at du ser den slags opslag uden at du selv har opsøgt det.

Jeg kan også godt forstå, at du er i tvivl om fiktive tegneserier, der viser børn i seksuelle situationer er ulovlig eller ej. Det er heller ikke helt tydeligt. For at fx tegneserier, der viser børn i seksuelle situationer (tidligere beskrevet som børneporno) kan være ulovlige, så skal det være gengivelser af ægte personer, eller være fremstillet på samme måde som fotografier. Når jeg læser teksten i de links, du har sendt, så læser jeg det også som, at hvis formålet med de fiktive tegneserier er at opfordre til at begå overgreb mod børn, så vil det også være ulovligt. Udfordringen med de visuelle billeder som tegneserier er, at det er svært eller stort set umuligt at vide, om det er et rigtigt barn, der er gengivet, eller hvad formålet med "billedet" har været. Og det er det der gør, at det er så svært at vide, hvornår fx tegneserier med børn i seksuelle situationer, er ulovlige.

Du skriver, at du blokerer den slags indhold, når du møder det. Det er rigtig godt at gøre. Jeg vil også anbefale dig at anmelde indholdet til det medie, du ser det på, fx angive at det er stødende indhold. Du kan også prøve at lægge mærke til, hvor opslagene kommer fra, fx om det er bestemte grupper, personer eller sider, der deler det, eller om det er foreslåede indhold. Hvis det kommer fra et bestemt sted, kan du stoppe med at følge det. Derudover har du også mulighed for at tippe eller anmelde til Politiet. De har oprettet en særlig enhed, der tager sig af online kriminalitet, der hedder Politiets Online Patrulje. De har både en Facebook side og hjemmeside her

Jeg håber, at mit svar kan give dig en ro i maven ved at du ved, at du ikke gør noget forkert, når du støder på den slags indhold. Du gør derimod det helt rigtige ved at gøre opmærksom på problemet til os, og ved at blokere det, når du ser det.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål