Kan ikke glemme min eks kæreste
brevkassespørgsmål af
S
24 år
Hej Cyberhus. For 7 måneder siden gik min eks kæreste og jeg fra hinanden, det var noget vi begge to var enige om, da vi bare ikke fungeret sammen som kærester længere. Vi sås i nogle måneder efter det, og opførte os egentlig stadig lidt som kærester, indtil hun lige pludselig fandt en anden. De begyndte at skrive sammen hver dag, og begyndte også at ses efter et stykke tid, og min eks fortalte mig så en dag at de havde haft sex. Det er 2 måneder siden hun fortalte mig det, men det knuste virkelig mit hjerte, og det har egentlig siddet i mig lige siden. Efterfølgende har jeg stille og roligt prøvet at være på tinder blandt andet, og har også skrevet lidt med nogle forskellige. Men jeg kan bare slet ikke få mig selv til at mødes med nogle, eller give mig hen. Jeg ved udemærket godt at min eks og jeg ikke skal være sammen, men hun knuste virkelig mit hjerte, og har virkelig en frygt for jeg aldrig kommer videre fra det. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej S,
Puha, et knust hjerte er aldrig sjovt, og det gør ofte bare endnu mere ondt, når man ved at ens eks kæreste ser en ny.
Hjertesorg kan være meget smertefuldt og ubegribeligt at være i, og det kan være en lang og svær proces at komme videre fra det knuste hjerte, så det må virkelig være svært at være dig lige nu. Måske det kan give lidt håb at tænkte på hvor mange mennekser der har gået gennem et knust hjerte og er kommet videre fra det. Og med det sagt, er jeg sikker på, at du kan gøre det samme!
Selvom det er 7 måneder siden i gik fra hinanden, er det jo samtidig kun 2 måneder siden du fik knust dit hjerte på ny, da hun fortalte dig at hun havde haft sex med den her nye person hun ses med. Det kan tage alt mellem 1 uge og mange måneder, for nogle måske år, at hele et knust hjerte. Man er i en sorgproces og det er meget forskelligt hvor lang og hård den proces er. Der er intet rigtigt svar på, hvor lang tid der skal gå, før man er kommet videre, men for langt de fleste, kan der altså gå rigtig mange måneder. I virkeligheden har hjernen faktisk svært ved at skelne mellem et break up og at miste til døden. Derfor kan det tage rigtig lang tid at komme sig over at have mistet en kæreste, også selvom personen ikke er død. Så det er det altså også helt naturligt at du frygter at du aldrig kommer videre fra det her knuste hjerte, men til det, vil jeg gerne sige; bare rolig, det gør du! Men det tager tid.
Nu ved jeg ikke om du stadig har kontakt til din ekskæreste, men hvis i har, er det måske noget du kan overveje om er en god ide. Selvom det er virkelig hårdt ikke at have kontakt, kan det i længden være endnu hårdere, at kunne følge med i hendes liv, som måske inkluderer den her nye person. På den måde sætter man hele tiden det knuste hjerte nogle skridt tilbage i sorg-processen, og så kommer det måske til at være hårdere at være i og tage endnu længere tid at blive glad igen.
Hvis jeg skulle give dig mit bedste råd til at hele et knust hjerte, er det faktisk at prøve, så vidt muligt, at acceptere sorgen og give dig selv lov til at være ked af det, og græde hvis du har brug for det. Når det så bliver for meget, så distraher dig selv fra tankerne. Hyg dig med dine venner/veninder eller familie. Spis noget dejlig mad, hør noget god musik eller brug tid på noget andet du elsker at lave.
Du fortæller også om det her med tinder, hvor du skriver at du ikke kan få dig selv til at mødes med nogle eller give dig hen, og det er altså helt okay og helt normalt! Et vigtigt spørgsmål du kan stille dig selv er, om du er klar til at være på tinder og skrive eller ses med en ny. Det er nemlig meget forskelligt hvornår man føler sig klar til det, efter et knust hjerte. Nogle heler det knuste hjerte ved at ses med en ny og på den måde glemme den anden, mens andre slet ikke har behovet for hverken at ses eller skrive med en ny. Der er altså intet der er rigtigt eller forkert. Det er fuldstændig individuelt hvilke behov man har med et knust hjerte.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at dit hjerte snart heler igen! Og husk, du er altid velkommen til at skrive ind igen, hvis du har brug for det.
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus