min søster er bleven underlig over for mig
brevkassespørgsmål af
Kristine
14 år
Mig og min søster plejer altid og have det mega godt sammen og ikke ha nogen hemmeligheder og den slags hvilket også er grund til at jeg fik lov til og komme med til københavn da hun skulle derover og være hos sin veninde. Der skete bare nogen ting men hun vil ik snakke om det og jeg ved ik hvad jeg skal føle er det mig der har gjort noget galt??? Det er fordi de ville prøve og tage i byen hendes veninde er nemlig 18 men min søster er kun 17 men hun sagde vi godt kunne hvis vi gjorde os lækker og tog make up på og den slags. Ved godt jeg ik er gammel nok til og ta i byen men er moden af min alder og for tit og vide jeg ligner en på 16 til 17 år. Efter noget tid tog hendes veninde hjem igen med en dreng hun havde kysset med så mig og min søster var på egen hånd. Vi snakket lidt med en mand som sagde han ville købe et hotel værelse til os så vi ikke forstyrret hendes veninde og han gjorde det faktisk men så sad vi og drak videre på hotel værelset og leget sandhed eller konsekvens og kan ik helt huske det hele fordi vi var mega fulde. Det endte i hver fald med vi kysset lidt med ham og efter det ville min søster have sex med ham så de gjorde det og bagefter slikket han min og det tændte mig så jeg havde sex med ham selvom det var min første gang, vi gjorde det omkring 3 til 5 gange hver og så tog han hjem. Synes det var rart nok og få det overstået selvom det var lidt klammo han var omkring de 30 til 40 år gammel men min søster ville ikke snakke om det med mig men hun ville gerne fortælle det til sin veninde og efter det har hun bare lukket mig ude som om jeg har gjort hende noget, men hun var den der startede det hele så ved ik hva hendes problem er. Hun vil bare ik snakke med mig mere eller være sammen med mig og fatter seriøst nada af det

Svar:
Kære dig,
Hvor er det godt, du skriver, det lyder som om, der sker rigtig meget indeni dig lige nu. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at forstå, hvad det er, der sker mellem dig og din søster lige nu, og jeg kan godt forstå, at det frustrerer dig rigtig meget. Det lyder som om du og din søster har været rigtig tætte og har kunne gøre rigtig mange ting sammen. Det lyder også som om, I har været gode til at prøve nogle ting af sammen, nogle af de ting, man begynder at interessere sig for, når man kommer i din alder, for eksempel det at drikke. Det er rart at have en, man er tæt med, når man begynder at drikke og feste og sådan noget.
Jeg må sige, at det du skriver med manden, I har mødt i byen, foruroliger mig en del. Jeg vil gerne prøve at forklare dig hvorfor. Det er helt okay at være nysgerrig på sex og have lyst til at prøve ting af. Det er også helt okay at have den der følelse af, at man egentlig gerne bare vil have den første gang overstået. Det er meget forskelligt, hvordan man har det med sin første gang. Jeg tror, mange kan føle lidt som du, at det måske er rart bare at få overstået. Dog er det enormt vigtigt, at man gør det, fordi man har lyst, og ikke fordi den anden vil eller fordi man føler sig presset. Grunden til at jeg bliver lidt bekymret er mest af alt hans alder, og at du selv i den forbindelse skriver, at det var lidt klamt på grund af hans alder. I det, du skriver, at du faktisk synes, det var lidt klamt, giver mig en fornemmelse af, at du måske egentlig ikke havde helt så meget lyst alligevel? Man kan sagtens have lyst til sex, især når man ikke har prøvet det før, men det er bare så vigtigt, at man også har lyst til den person, der tilbyder sex. Det at du skriver, at du synes, det egentlig var lidt klamt, giver mig også en fornemmelse af, at du måske godt ved, at det er en voldsom aldersforskel? At det måske faktisk ikke er helt meningen, at der skal være så stor aldersforskel? Det er ikke så unormalt det med, at date personer, der er ældre end en selv, og jo ældre man bliver, jo mindre kan alder betyde. Men når man er på din alder, betyder det altså bare helt vildt meget. Og særligt i dette tilfælde, for her er du et barn og han er en voksen. Det kan godt være, du ikke føler dig som et barn, men rent juridisk og lovligt ses du som et barn, fordi du er under 18. En endnu vigtigere aldersgrænse her er den seksuelle lavalder, som er 15 år. Fordi du er under 15 år, er det faktisk ulovligt det, manden, du har haft sex med, har gjort. Det betyder, at han kan komme i fængsel for at have haft sex med dig, også hvis du selv godt ville. Grunden til at man har denne aldersgrænse er for at beskytte personer under 15 år, fordi man ikke nødvendigvis i den alder er klar til sex, eller selv kan bedømme om man er klar til sex. Det som manden, du fortæller om, har gjort, er forkert. Det er her vigtigt for mig at sige, at du ikke har skyld i noget her. Det er ham, der har gjort noget meget forkert. Man kan sagtens have lyst til en masse ting i øjeblikket, og man kan sagtens have lyst til ideen om at have sex for første gang. Og selvom du måske ikke nu føler, at der skete noget forkert den aften, så kan det sagtens komme til at betyde meget for dig senere. Dette burde manden have vidst, og derfor burde han ikke være taget med jer på det hotelværelse.
Det lyder rigtig svært, at din søster ikke rigtig vil snakke med dig. Især efter den oplevelse, I har haft sammen. Det lyder som om, I begge har været ret fulde, og når man er fuld rykker ens grænser sig, og man kan komme til at gøre nogle ting, man måske ikke ville have gjort, når man er ædru. Jeg tænker, at der er mulighed for, at din søster måske har svært ved at bearbejde det, der skete den aften, måske fordi hun godt kan se, at det var forkert. Selvom man er tætte som søstre, så er det ikke helt "normalt", at man på den måde er sammen med de samme mænd. Sex er, for de fleste, noget meget intimt og personligt, og nu da du og din søster på en eller anden måde har delt en seksuel oplevelse, er jeres forhold forandret. Det er måske det, din søster har svært ved. Det kan også være, din søster føler en dårlig samvittighed over det, der skete. Måske din søster har haft en hel anden oplevelse af det, der skete den aften. Jeg tror, det er enormt vigtigt, at I på en eller anden måde får snakket om den aften. Både for at jeres forhold kan blive godt igen, og for at du kan komme så godt igennem det her som muligt. Du skriver ikke, om du har snakket med nogen om det, der skete den aften. Jeg vil meget gerne opfordre dig til at fortælle det til nogen, for det lyder som om, der skete en masse den aften, der måske kan gøre ondt på dig senere. Det er ikke altid, man selv kan se det i øjeblikket, og nogle gange går der mange år før, man egentlig forstår, hvad det var der skete. Vi mennesker er komplekse væsener, og vores følelser kan virkelig ændre sig meget. Så selvom du måske har været helt okay den aften og måske også er det nu, kan oplevelsen sagtens komme til at betyde noget helt andet for dig senere.
Ligegyldig hvad der sker nu, så er det hele nok ikke noget, der løser sig med det samme. Men det skal det nok på et tidspunkt. Og du og din søster skal også nok finde ud af det. Du må altid komme her, kom eventuelt et smut forbi vores 1-1 chat til en snak. Jeg håber virkelig, at du vil tænke over mit svar og kan bruge det.
Tanker
Sophie