Afhængig af tiktok
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har virkelig svært ved at stå op om morgenen, altså jeg kan sagtens vågne men de fleste dage bruger jeg vitterligt 40 minutter til 1.5 time på at ligge og scroll tiktok. Er virkelig træt af det, for jeg kan mærke at det ødelægger min koncentration gennem dagen. Når jeg gør det tænker jeg flere gange “bare stå op nu, det kan ikke være så svært” og jeg hader virkelig mig selv for det fordi det er som om jeg er paralyseret af min tlf. Jeg har autisme og har tit haft sådan svært med ekskutive funktioner (tror jeg det hedder). men jeg har bare virkelig brug for hjælp til hvordan jeg kan tage mig sammen og bare stå op for gider heller ikle bruge min sommerferie på at ligge i sengen og kigge tiltok. Jeg har prøvet at sætte en tidsgrænse for tiktok men det hjælper ikke fordi jeg jo bare kan klikke ignorer tidsgrænse.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at det må være virkelig frustrerende at opleve at være afhængig af TikTok, og have en følelse af, at det er ude af din kontrol, og at det påvirker dig gennem hele dagen. Du virker meget reflekteret over, at din brug af TikTok ikke er god for dig, og det synes jeg er rigtig sejt af dig, at du kan sætte så gode ord på det.
TikTok og andre sociale medier er lavet til, at man skal bruge tid på det, og mange oplever, at de har svært ved at slippe medierne, særligt TikTok. Man kan aldrig blive færdig med at se det indhold der er, og medierne er gode til at finde lige det indhold, som man synes er spændende. Og når der så er uendeligt indhold, man synes er spændende, så er det virkelig svært at slippe det. Så jeg håber ikke, at du bebrejder dig selv for, at du har svært ved at slippe det, da du er oppe mod noget, der er meget større end dig selv. Jeg kan også godt forstå, at appbegrænsninger ikke nødvendigvis er den bedste løsning, da det måske bare giver dig en opmærksomhed på, at nu er der gået lang tid, men du kan bare vælge at fortsætte.
Du skriver, at du primært bruger TikTok til at scrolle, Så jeg antager, at du ikke bruger det til selv at lægge videoer ud, eller sende reels til andre? Udover at TikTok er designet til, at vi skal have lyst til at blive ved med at se det næste, så kan det for nogen også være svært at slippe, fordi man måske bruger det til at følge med i, hvad der er populært, hvad der trender, og til at sende til andre. Så følelsen af ikke at ville gå glip af noget kan også have en betydning, hvis man oplever, at man har svært ved at slippe det. Og det er en hel naturlig menneskelig følelse, at man ikke har lyst til at gå glip af det sociale eller det, alle andre taler om.
En oplagt løsning for dig vil helt klart være at slette appen, så muligheden for at scrolle ikke er der. Du kunne tænke på det som et forsøg og give dig selv fx to uger eller en måned, og så teste med dig selv, hvor meget du mangler det, og om du kan mærke nogle positive forbedringer, som at du fx koncenterer dig bedre i løbet af dagen. Ved at gøre det i en periode, kan det måske være nemmere at overholde, fordi det på den måde bliver et slags forsøg for dig. Og hvis du så mærker positive forbedringer, så kan det være en nemmere motivation til ikke at bruge appen, nu hvor du ikke oplever, at det egentlig giver dig noget positivt. Og det er ret afgørende ift. ens brug af medier. Giver det en noget brugbart, noget god energi, noget værdifuldt ift. ens relationer, venner, familie og lignende, eller kan man kun mærke negative og trælse følelser, når man bruger det. Hvis det primært er negativt, så er det vigtigt at overveje, om det ikke er bedre at slette det.
Udover at slette TikTok, så tænker jeg også, om det kunne give mening at kigge på din hverdag og prøve at planlægge den henover sommeren. Du skriver, at du er bange for at bruge din sommerferie på TikTok, og at det er svært at stå op om morgenen. Jeg tænker derfor, om det kunne give mening at kigge på planlægningen af din hverdag. Har du planer hver dag, hvor du er "tvunget" til at stå op på et bestemt tidspunkt? Måske du kunne prøve at planlægge hver dag med aktiviteter, så du har et formål med at stå op. Det kunne fx være, at du skal gå en tur hver morgen, du skal støvsuge, du skal læse i en bestemt bog - hvad som helst, som giver mening for dig, men hvor der er noget struktur på det, som du kan læne dig op af, og som gør, at det ikke nødvendigvis er en mulighed for dig at ligge og scrolle i sengen. Jo mere konkret du kan være med tidspunkter og konkrete aktiviteter, jo bedre. Det kan også være, at der er nogle aktiviteter, du kunne tilmelde dig i sommerferien, som kunne distrahere og samtidig være sjovt.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og forslag, og at du finder en måde at bruge sociale medier på, som ikke er forstyrrende og afholder dig fra at lave andre ting, der er gode for dig.
Mange hilsner
Pernille