Kan ens krop være skæv?
brevkassespørgsmål af
M
13 år
Hej, jeg går og er i gang med at tabe mig. Lige siden karantæne har jeg trænet rigtig meget, workout og fritidsaktiviteter.
Jeg og mine forældre har lagt mærke til at i min højre kropsdel er jeg "tykkere" end ved venstre. Ligesom om en streg har delt mig fra brystet og ned. Det gælder skulder, lår, mave og bryst.
Ved brysterne er det normalt når man er i pubertet, det er jeg klar over. Men hvad så med resten? Er jeg unormal, eller tager jeg bare mere på, på den anden side? Jeg føler mig forkert, skæv og det gør mig ked af det at kigge i spejlet :/
Håber i kan hjælpe

Svar:
Hej med dig,
Det er ikke ualmindeligt at man har en mere dominant eller stærkere side - at hvis man fx bruger og træner venstre arm mest så bliver den typisk også mere muskuløs og større. Så at den ene skuldre, arm eller ben er lidt mere muskuløs end den modsatte er ikke unormalt.
Jeg er ked af høre, at du føler dig forkert og er utilfreds med din krop. Desværre er der rigtig mange unge der har det sådan, og det er en god idé at øve sig i at acceptere sin krop som den er. For kroppen er nemlig helt naturlig - og du er god nok! Øv dig i at sige noget pænt til dig selv og skru helt ned for de kritiske tanker. Find de dele du faktisk kan lide med dig selv og fokuser på dem istedet for det du ikke kan lide. Hold ikke dine tanker for dig selv så de kan gå i selvsving - snak med en voksen du er tryg ved. Drop tanken om den perfekte krop - den findes ikke, og du er dejlig som du er.
Dbh
Rebecka