Kan det ses på en mr-scanning?
brevkassespørgsmål af
Lukas
14 år
Kan stress og overbelastning af hjernen ses på en mr-scanning? Jeg har ledt på internettet men jeg kan ikke finde noget svar. Jeg håber i kan hjælper

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Stress er jo en eller anden form for overbelastning af kroppen og hjernen, men man kender ikke de præcise mekanismer der ligger bag. Der sker dog ikke nogen ændringer i den overordnede struktur af hjernen så man vil ikke kunne se ændringer på en almindelig MR-skanning. Men der forskes vist i andre former for skanninger, men mig bekendt er det ikke noget der anvendes i øjeblikket eller der er udsigt til vil kunne anvendes lige foreløbigt.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du bare spørger af interesse og ikke føler dig alt for stresset :)
med venlig hilsen
Morten