Køre scooter som 12 årig

brevkassespørgsmål

Køre scooter som 12 årig

brevkassespørgsmål af
Scooter
12 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Halløjsa jeg køre scooter som 12årig hvad sker der hvis jeg bliver stoppet af politiet og kan jeg også får en bøde som 12 årig?

Svar:

Hej Scooter

Rigtig godt spørgsmål. Det afhænger lidt af hvor du kører henne.

Hvis du bliver stoppet af politiet, ude på en almindelig vej, så vil det helt sikkert bede dig om at stå af scooteren, og så vil de kontakte dine forældre.

Du kan ikke få en bøde, fordi du er under den kriminelle lavalder, som er 15 år.

Hvis du kører scooter på privat grund. Altså hvis nu du køre på en mark, som dine forældre ejer, så ville det faktisk ikke være ulovligt.

Men på en almindelig vej, ville dine forældre helt sikkert få besked, og måske kan politiet også tage scooteren.

Selv om du er under den kriminelle lavalder, så er det stadig ulovligt, hvis du kører rundt på veje. Hvis du låner en scooter af andre, så kan du risikere at de mister den. Så hvis du gerne vil køre scooter, så find et sted, hvor du kan lave en aftale med nogle voksne, om at du gerne må køre på deres grund. Så bliver der nemlig ikke problemer med loven.

Mange hilsner Susan

Susans billede
Susan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål