Kønsvorter
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg kunne godt tænke mig, at vide mere omkring kønsvorter, og hvordan det kan smitte.
Så har nogen spørgsmål omkring dem.
Kan se på nettet at man kan blive smitte med kønsvorter gennem håndklæde, men hvordan tid går der før virusen dør ude fra kroppen?
Vil det være muligt at få kønsvorter gennem brug af andres badebukser, selv om man har feks underbukser inde under persons badebukser?
Og kan man vaske sit tøj sammen med andres, hvis man har fået kønsvorter?

Svar:
Hej du
Det er nogle rigtigt gode og interessante spørgsmål, du stiller. Og jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig på, hvad svaret på dem mon er. Som udgangspunkt smitter kønsvorter ved tæt hud-til-hud kontakt, men jeg er usikker på, om de kan smitte, hvis man fx deler håndklæde eller badebukser eller vasker sit tøj sammen. Umiddelbart tror jeg, at det sker meget sjældent at smittes overføres på den måde, men da jeg ikke er uddannet læge, kan jeg desværre ikke give dig noget klart svar. Jeg vil derfor råde dig til at oprette dit spørgsmål igen, men bruge kategorien "Spørg lægen" i stedet for. I den kategori er det nemlig uddannede læger, som besvarer brevkassespørgsmålene, og jeg er sikker på, at de kan give dig et godt svar på dine spørgsmål.
De bedste hilsner
Marie