Højde

brevkassespørgsmål

Højde

brevkassespørgsmål af
Mira
14 år
Oprettet 2 år 8 måneder siden

Hej jeg er en pige på 13 snart 14. Jeg var 11 da jeg fik min menstruation og jeg er ca 168 høj. Jeg tænker tit over hvor høj jeg bliver når jeg bliver ældre for vil rigtig gerne være meget høj. Nogen der kan være så venlige at svare på det?

Svar:

Hej Mira

Mange tak for dit brevkassespørgsmål.

Det kan være svært at sige præcis hvor høj du ender med at blive, når du bliver ældre. Der findes dog nogle forskellige hjælpemidler, som kan hjælpe med at give en fornemmelse af, hvor høj man ender med at blive.

En hovedregel er, at piger ikke vokser så hurtigt som tidligere, efter de har fået deres første menstruation. Når en pige har fået menstuation første gang, vil hun vokse 6-8 cm. i årene efter, og derefter stoppe med at vokse. Ud fra denne regel vil det sige, at du måske vil vokse nogle centimeter endnu, men ikke mange. Du skriver, at du er 168 cm. høj og at du godt kunne tænke dig at være meget høj. 168 cm. er en rigtig fin højde - og du ligger faktisk i den høje ende af, hvad der er gennemsnitshøjden for piger i din alder :-)

Man kan også forsøge at beregne hvor høj man bliver, hvis man kender sine forældres højde. Det findes der en hjemmeside, som kan hjælpe med at beregne: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/om-boern/boerns-ud...

Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Christine fra Cyberhus

cyberhuschristines billede
Christine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål