skoleproblemer
brevkassespørgsmål af
emil
17 år
min skole skriver altid hjem til min mor om lort, som jeg laver i skolen, min mor og far siger, at jeg er en fejl, og jeg skulle aldrig blive født, jeg har også fået en regning på 6000 kr., og mine forældre har ikke mange penge, det har været i gang i 1 og et halvt år hjælp plz

Svar:
Hej Emil
Det lyder virkelig til at være en svær situation du står i, og jeg kan godt forstå at du er rigtig presset, når det har stået på så længe. Særligt fordi det er tydeligt for mig at du både oplever store udfordringer i skolen og derhjemme.
Helt overordnet så synes jeg det lyder til at du virkelig har brug for noget støtte og hjælp, så det er virkelig godt at du skriver.
Du skriver at din skole skriver til dinmor hele tiden, om alt det lort du laver i skolen. Når du skriver det på den måde, så forstår jeg det sådan, at du også selv synes at du laver nogle ting i skolen, der ikke er helt okay? Det er selvfølgelig et problem, og nok også derfor at skilen skriver. Samtidig tænker jeg at der må være en grund til at de her ting sker. Jeg tænker ikke du står op om morgenen, og tænker at i dag skal være en dag, hvor du vil lave lort i skolen. Jeg tænker der opstår situationer hvor noget går galt, fordi dine lærere og din skole har svært ved at finde ud af hvordan de kan skabe en god ramme for dig i skolen. En ramme der gør at du kan trives, for det tænker jeg ikke du gør, og at det nok er derfor du ender op med at lave ting som er problematiske.
At have forældre der kalder dig for en fejl, er bare ikke okay. Det er helt urimeligt af dine forældre at sige sådan. Jeg tænker de nok siger sådan fordi de også er pressede over hele situationen. Pressede over at du ikke trives, og laver lort i skolen, men det gør det ikke okay at sige sådan til dig.
Som jeg startede med at skrive, så er jeg slet ikke i tvivl om at du har brug for hjælp. Både i forhold til skolen, og derhjemme. Den hjælp findes, og tingene kan godt blive anderledes.
I alle kommuner findes der ungerådgivere, der lige præcis kan hjælpe med den her slags udfordringer. Både i forhold til skole og forældre.
Nogle synes at det lyder voldsomt at blande kommunen ind i sine problemer, men det behøver det slet ikke at være. Det kan tvært imod være en virkelig god støtte, at have en voksen, som man kan tale fortroligt med, og som kan hjælpe med de ting som ikke fungerer.
Nu ved jeg ikke hvilken kommune du bor i, men alle kommuner har det der hedder åben anonym rådgivning. Her kan du henvende dig, uden at sige dit navn, og spørge om hvordan de måske kan hjælpe dig. Flere kommuner har faktisk en brevkasse eller chat her på Cyberhus. Prøv at tjekke om din måske er her: https://cyberhus.dk/ung-i
Hvis din kommune ikke allerede har deres helt egen indgang på Cyberhus, så kan du overveje at skrive til vores sms-chat, hvor vi sidder klar til at hjælpe. Vores rådgivere kan hjælpe dig med at finde ud af, præcis hvor du kan få den hjælp du har brug for. Du kommer igang ved at sende en sms til 25 80 60 60 og du er selvfølgelig anonym.
Jeg ved godt at jeg ikke har kunnet give dig det endelige svar på hvordan du kan få løst den situation du står i. Det kræver lidt mere end nogle enkle råd her i brevkassen. Men jeg håber du vil række ud efter mere hjælp, for jeg ved at den er der, og jeg er sikker på at det vil være et stort skridt på vejen til at få skabt nogle ændringer i din hverdag, så du ikke skal have det som du har det lige nu.
Mange hilsner Pedro