Kærlighedsproblem

brevkassespørgsmål

Kærlighedsproblem

brevkassespørgsmål af
Havy
23 år

Hej. Jeg er kærester med en fyr (person 1). Men vi har et problem som påvirker vores forhold. Før i tiden har jeg været sammen med nogle af min kærestes venner, og selvom jeg er sammen med min kæreste nu. Men han tvivler på os, han tvivler på at jeg ikk tager vores forhold seriøs, fordi jeg ikk har fundet nogle løsninger til at få det fixe. Jeg ved ikk hvad jeg skal gøre, så han kan glemme det og ikke tænke på det. Fordi det påvirker ogs mig, jeg kan mærke min kæreste er den sidste person jeg vil være sammen med. Men det svært når vi har et problem som står imellem os. Jeg vil gøre alt for at han kan glemme det og self ved jeg ens fortid kan man ikke lave om på. Men jeg vil kun have ham og det gør ondt på mig at jeg ikk kan finde på nogle løsninger.

Svar:

Hej Havy,

Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig. Det kan være frustrende for begge parter, når der er uenigheder i forholdet. Du skriver: "Men han tvivler på os, han tvivler på at jeg ikk tager vores forhold seriøs, fordi jeg ikk har fundet nogle løsninger til at få det fixet" Jeg er lidt usikker på, hvad du præcis ønsker, der skal fikses, men jeg vil give gerne komme med nogle bud på, hvad du og din partner kan gøre i jeres situation.

Først og fremmest er vigtigt at huske på, at man er to i et forhold. Derfor kan man ikke sige, at det kun er den ene af jer, som har ansvaret for problematikken mellem jer. Som du nok allerede kan fornemme, kræver det at I samarbejder og er villige til at løse problematikken sammen. Hvad der er sket i fortiden kan ikke ændres, men man har indflydelse på, hvordan fortiden skal påvirke ens liv fremadrettet. Her er det god idé, hvis i er nyserrig på hinanden og  spørger ind til hvad der går den anden på. Du nævner at han tvivler på jer, her kunne det være interessant, at spørge indtil, hvad der får ham til at føle det eller i hvilke situationer han oplever tvivlen. Ved at sætte ord på det eller komme med specifikke eksempler, kan i lettere finde frem en løsning, og måske har det ikke noget med fortiden at gøre, men noget helt andet. Nogle gange kan det være svært se årsagen til frustrationerne, og det bliver først rigtig tydeligt når der bliver sat ord på.

Forhold handler bl.a. om tillid og nærvær og når din kæreste siger, at han tvivler på jer, så kan jeg godt forstå at det påvirker dig og gør dig ked af det. At komme med en sådan en udmelding kan føles som et slag i hovedet, da man jo har tillid til at begge parter har indledt forholdet på den forudsætning at man gerne vil hinanden. Desuden antager jeg, at din kæreste på forhånd vidste, at du har været sammen med hans venner, inden I blev kærester. Hvis det er tilfældet, er det ikke fair at indlede et forhold, hvis man ved at det vil udgøre en risiko for at man tvivler på sin partner. Til gengæld er der mange måder man kan vise sin partner, at man er interesseret og vil forholdet. Mange gange handler det om, at være nysgerrig på hinanden, både på de gode sider men også på de ting som kan være hårde at snakke om. Hvis man vil have sit forhold til at lykkes, kræver det at begger parter investerer i det og afsætter tid til hinanden.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

vh. Anja

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål