Kæreste

brevkassespørgsmål

Kæreste

brevkassespørgsmål af
Anonym pige
13 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Hej.

Jeg har en kæreste, vi har begge meget strenge forældre og han snegler sig ud for at se mig (meget sødt af ham) men når han kommer hjem bliver han slået og råbt af. Jeg spørger altid om der er noget jeg kan gøre/hjælpe med men han siger at han nok skal klare det.

Og han har det svært nok med at han har ADHD og bliver mobbet på skolen og da vi ikke går på samme skole jan jeg ikke hjælpe han.

Er der noget jeg kan gøre for ham som kan gøre hans liv bedre?

Svar:

Hej med dig,

Det lyder rigtig dejligt, at du har en kæreste, som du er glad for. Jeg forstår godt, at du bliver bekymret for ham, når du hører ham fortælle om, at hans forældre slår ham og råber af ham. Det er bestemt ikke rart at høre om, og det må også være rigtig hårdt og svært for ham. Du spørger, hvordan du kan hjælpe ham og gøre hans liv bedre. Det er meget sødt og kærligt af dig at tænke sådan på ham, og at du gerne vil hjælpe ham, alt det du kan. Jeg tænker, at det du kan gøre som hans kæreste er at lytte til ham og spørge ind til ham, så han kan få fortalt om, hvordan han har det, og om det han oplever derhjemme. På den måde er du en støtte for ham, og du giver ham mulighed for at snakke om alt det, der er svært. Du kan også sige til ham, at han skal vide, at han altid kan snakke med dig om det. For nogen er det hårdt og måske føles påtrængende at blive spurgt om det samme igen og igen, når det handler om noget, som er svært. Det kan også være, at han synes, det er rart, at du spørger meget. Det tænker jeg, at du kan starte med at snakke med ham om, og måske kan du også spørge ham, om der er noget, du kan gøre for at hjælpe ham, selvom han har sagt, at han nok skal klare det.

Det lyder til at han har det svært både i skolen og derhjemme. Du kunne foreslå for ham, at han skal tale med nogle andre voksne om det, så han kan få noget hjælp. Det kan være en skolelærer eller måske en fra hans familie, som ikke er hans mor/far. Det er ulovligt at slå sine børn, og derfor er det hans forældre gør forkert. Som forældre skal man sørge for at ens barn har det godt og trives, og det er vigtigt at få fortalt nogle andre voksne om det der sker, så det kan stoppe.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Bliv ved med at gøre alt det, du allerede gør. Jeg er sikker på, at han er rigtig glad for, at du er der for ham.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål