Jomfru eller ej?
brevkassespørgsmål af
A
15 år
Jeg er født i Danmark men min familie stammer fra Tyrkiet. Vi er jo så muslimer men det er ikke noget jeg går op i. Mine forældre er heldigvis ikke hard-core muslimer men de forventer alligevel jeg gifter mig med en muslim engang og at jeg er jomfru på det tidspunkt. Jeg ser lidt til en etnisk dansk dreng og han er sød. Vi var så enige om at jeg skulle prøve at ha finger for første gang men "udenpå" altså bare på klitten så der ikke skete noget. Men da jeg nærmede mig slutningen var jeg meget liderlig og bad om at blive fingerkneppet. Det var virkelig dejligt men nu er jeg jo bange for om jeg ikke er jomfru mere? Vil det være noget der kan ses eller mærkes? Jeg fik to fingre, ved godt det var min egen skyld og drengen skal ikke stå med skylden men jeg er jo lidt bekymret. Har jeg grund til og være nervøs?

Svar:
Hej A
Tak for dit brevkassespørgsmål. Først og fremmest vil jeg svare på det, du helt specifikt spørger om: Du er stadig jomfru, da du ikke har haft sex. Derfor har du ingen grund til at være nervøs eller til at føle skyld.
Når en pige er jomfru, henviser det til, at hun ikke har haft samleje og dermed ikke har mistet sin mødom/jomfruhinde. Jomfruhinden er en lille slimhinde, der omkranser den indvendige del af skedeåbningen. Når en kvinde har sex første gang, udvides skeden sådan, at jomfruhinden kan "briste" - og det kan bløde lidt. Du har måske hørt historier om, at kvinder i nogle kulturer helst skal bløde lidt ved det første samleje, efter de er blevet gift, fordi det tolkes som et tegn på, at kvindens jomfruhinde er bristet - og dermed at hun har været jomfru ved samlejet.
Der er imidlertid meget stor forskel på jomfruhindens størrelse fra kvinde til kvinde. Hos nogle kvinder er jomfruhinden tyk, mens den hos andre kvinder er lille. Derfor er det slet ikke sikkert, at man kommer til at bløde første gang, man har sex, hvis man for eksempel har en lille jomfruhinde. Og derfor er jomfruhinden faktisk også et ret dårligt mål for, om en kvinde er jomfru eller ej. Det betyder også, at det er svært at sige, om det, at du har fået finger, er noget, der kan ses eller mærkes af din kommende mand. Men formentligt er det ikke, fordi der netop er så stor forskel på kvinders underliv, at det kan være svært at sige noget om, hvorvidt jomfruhinden er der eller ej.
Når jeg læser det, du skriver, lyder det for mig som om, at dine forældre har nogle meget store forventninger til dig. Måske også nogle forventninger, som du ikke selv går op i eller kan se dig selv i. Du skriver, at du skal giftes med en muslimsk mand, og du skal være jomfru på det tidspunkt. Du ser imidlertid en etnisk dansk dreng lige nu, som du synes er sød, og som du lyder til at have det godt med. Derfor kan det være en idé at få talt med dine forældre om de forventninger, de har til dig. Det er helt op til dig selv, om det er noget du har lyst til at gøre. Men måske kan det være rart for dig, at dine forældre ved, hvordan du har det med deres forventninger til dig, og at det er noget, som I kan snakke sammen om - også fremadrettet.
Jeg håber, at mit svar kunne berolige dig og hjælpe dig. Du er meget velkommen til at skrive herind igen, hvis du har flere eller andre spørgsmål.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
De bedst hilsner
Marie