jomfru

brevkassespørgsmål

jomfru

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 3 måneder 3 dage siden

Jeg føler mig unormal fordi jeg aldrig har haft sex. Jeg bliver 18 om en måned og så er jeg vel den eneste voksne i verden der ikke har haft kærester og sex. Det føles som om jeg er mærkelig og unormal. Har ikke rigtig mødt den rigtige endnu men det virker bare som om alle andre har, og det føles som om man er forkert, hvis man ikke har haft sex når man fylder 18 år. Har nok bare lidt brug for at høre om jeg er mærkelig eller om der er håb.

Svar:

Kære du

Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for dit mod til at skrive og dele dine følelser. Det kræver mod og styrke at tale om noget, der føles svært og personligt, og det viser, at du tager dine tanker og følelser alvorligt.

Det er helt normalt at føle sig usikker og sammenligne sig selv med andre, især når det kommer til emner som kærlighed og sex. Men sandheden er, at der ikke findes en bestemt alder eller et "rigtigt" tidspunkt, hvor man skal have sex. Vi er alle forskellige og har vores egen unikke rejse og tidspunkter for, hvornår vi oplever forskellige ting i livet.

Du er på ingen måde unormal, fordi du ikke har haft sex endnu. Faktisk er der mange unge på din alder, som heller ikke har haft sex, selvom det måske ikke altid føles sådan. Mange mennesker taler ikke åbent om deres erfaringer, hvilket kan give indtryk af, at "alle andre" har haft sex, selvom det langt fra er tilfældet.

At du ikke har mødt den rigtige endnu, viser, at du har standarder og ønsker at vente på en person, der betyder noget for dig, hvilket er meget respektfuldt og klogt. Det er bedre at vente på den rigtige forbindelse end at føle sig presset til at gøre noget, fordi det føles som om alle andre gør det.

Jeg vil gerne understrege, at det er helt normalt at have disse følelser, og at du bestemt ikke er alene om dette. Der er intet som helst galt med dig, eller at tage tingene i dit eget tempo. Det vigtigste er, at du føler dig tryg og respekteret i enhver beslutning du tager. Hvis du føler dig ensom eller bekymringerne fylder for meget, kan det være hjælpsomt at tale med nogen, du stoler på, som en ven eller en voksen du føler dig tryg ved, da de kan give dig støtte og hjælp. Selvom det kan være grænseoverskridende at snakke og åbne sig op til en anden, kan dette være med til at lette dit hjerte og sætte det hele i perspektiv.

Du er på din egen unikke rejse, og det er helt okay. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål