Er jeg stadig jomfru?

brevkassespørgsmål

Er jeg stadig jomfru?

brevkassespørgsmål af
Annie
14 år
Oprettet 2 måneder 4 dage siden

Normalt onanerer jeg almindeligt, altså jeg gnider mig bare udenpå, i revnen. Mine to bedste veninder ved det godt og de gør det på samme måde. Men ca. hver 14 . dag eller noget "knepper" jeg mig selv med en skoleagurk for engang imellem syns jeg bare jeg trænger til noget mere "sexagtigt". Det er en hel anden fornemmelse og det har jeg ikke fortalt til mine veninder for det er jeg lidt for blufærdig til. Og mine forældre ved slet ikke jeg gør noget som helst. Men tænker lidt på om det er en fordel eller en ulempe at gøre det med en agurk engang imellem? Nu er jeg vel så ikke jomfru mere, altså hvis jeg har haft en mødom er den vel røget? Agurken har vel ca. samme størelse som en pik? Og kan man blive mindre snæver af det? Kan det være en fordel at have prøvet at få noget op? Eller burde jeg la vær? Kan det betyde noget for mig når jeg skal være sammen med en dreng, det vare forhåbentlig ikke så længe?

Svar:

Hej med dig.

Hvor er det dejligt, at du skriver til os. Det virker til, at du har mange spørgsmål, og jeg vil gøre mit bedste for at svare dig på dem alle sammen.

Er du stadig jomfru?

Du skriver i dit brev, at når du har onaneret med en skoleagurk, tænker du, at din mødom er røget.
Når man taler om at miste sin mødom, kan det betyde flere ting. Nogen mener, at man mister sin mødom første gang man har sex med anden. Andre mener, at mødommen er en hinde, som piger har i skeden.

Om du har mistet din mødom afhænger altså lidt af, hvordan man ser på ordet “mødom”.

Fordi du ikke har haft sex med et andet menneske endnu, vil jeg mene, at du stadig kan kalde dig jomfru. Det skriver jeg, fordi den mødom, nogen mener, at piger har siddende i skeden faktisk ikke er noget, der forsvinder eller går i stykker, når piger har sex første gang.

Det er sådan, at den mødom (også kaldet kønskrans), som sidder i skeden er en slimhindefold, der kan dække mere eller mindre af indgangen til skeden. Kønskransen er elastisk, og den går derfor ikke i stykker, når en pige enten onanerer eller har sex. Faktisk kan den give sig rigtig meget.
Der er mange, der tror, at piger kan bløde under sex, hvis mødommen går i stykker. Men når nogen piger bløder under sex, skyldes det oftest, at de har fået en lille rift i skeden.

De fleste mener, at man mister sin mødom første gang, man har sex med en anden. Derfor tænker jeg heller ikke, at din mødom er røget, fordi du har onaneret med en skoleagurk.

Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere om mødommen her: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/moedommen

Bliver man mindre snæver og kan det betyde noget, når du skal være sammen med en dreng?

Du spørger i dit brev, om du bliver mindre snæver eller om det kan få betydning for din første gang sammen med en dreng, at du har onaneret ved at stikke noget op i skeden. Som jeg skrev tidligere, er er mødommen ikke noget der som sådan forsvinder fra skeden. Kønskransen er elastisk og kan derfor både udvide sig og trække sig sammen. Skeden bliver altså ikke mindre snæver, fordi man har onaneret. Derfor tænker jeg heller ikke, at det kommer til at have nogen betydning, at du har onaneret, når du skal være sammen med en dreng.

Er det en fordel at have prøvet at onanere, inden man har sex?

For rigtig mange kan det være en fordel at have prøvet at onanere, inden de har sex første gang. Når man onanerer, lærer man sin krop rigtig godt at kende. Man finder fx ud af, hvad der føles rart og hvad der måske gør ondt. På den måde kan man også lettere fortælle den, man har sex med, hvad man har lyst til og ikke har lyst til, når man skal have sex.

Når man har sex første gang, kan man godt være lidt nervøs, og derfor kan man komme til at spænde i musklerne omkring skeden. Og hvis man spænder i musklerne omkring skeden, kan det godt komme til at gøre lidt ondt at stikke noget op i skeden. I de tilfælde kan det faktisk hjælpe, hvis man har onaneret og kender sin krop godt, inden man er sammen med en anden. Så er man måske mindre nervøs og man ved, hvad der føles rart og hvad der ikke gør.

Burde du lade være?

Du spørger til sidst i dit brev, om du burde lade være med at onanere med en skoleagurk.

Der er ingenting galt i at onanere. Faktisk er det rigtig sundt. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at man kan blive syg eller få infektioner i skeden, hvis man onanerer med noget, som ikke er helt rent. Agurker er ikke lavet til at onanere med, og der kan være rigtig mange bakterier på agurker, som det ikke er godt at få op i skeden.

Når man onanerer ved at stikke noget op i skeden, er det vigtigt, at det man bruger er helt rent og beregnet til at putte op i skeden. Det er også vigtigt, at man fx putter et kondom på de genstande, man putter op i skeden, hvis man ikke er sikker på, at de er helt rene.

Rådgivning hos sexlinien

Det lyder rigtig dejligt, at du har 2 veninder, som du kan tale med om onani. Men jeg kan godt forstå, at der kan være nogle ting, som du ikke har lyst til at dele med dine veninder. Derfor får jeg lyst til at fortælle dig om en rådgivning, der hedder sexlinien. På sexlinien.dk kan du både chatte med en rådgiver, stille spørgsmål i en brevkasse og læse en masse om onani, kroppen og sex. De er eksperter på området og kan helt sikkert svare på alle spørgsmål, du måtte have.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive til os igen, hvis du har flere spørgsmål.

Jeg håber, du kunne bruge svaret til noget. Ha’ en fortsat god sommer.

Vh Laura fra Cyberhus

Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål