Udflåd
brevkassespørgsmål af
Pige
11 år
Hej jeg er en pige på 11 år Jeg har rigtig meget udflåd i underlivet her for tiden og har haft det i en længere periode, tror jeg har haft det lige siden jeg var 10 år. Det er rigtig irriterende, fordi synes det er lidt pinligt når jeg låner nogle af mine veninders underbukser, eller når min mor vasker mit tøj. For jeg får rigtig meget udflåd på bare en dag. Det er lidt ubehageligt når jeg så er på skolens toilet og skal trække underbukserne op, er det fugtig eller vådt. Er det normalt?

Svar:
Hej
Det du fortæller lyder helt normalt og du er lige som du skal være.
Der kan være stor forskel på hvor meget udflåd hver pige har, men så længe det er slimet, mælkehvidt, klart eller gulligt, og at det ikke klør dernede, så er det helt normalt.
Det er også helt normalt at der i nogle uger kommer mere udflåd end andre og at du måske oplever at der kommer mere jo ældre du bliver. Som pige begynder man at udvikle sig til kvinde omkring 10 års alderen, hvilket betyder at der sker en masse nye ting med ens krop på grund af flere hormoner i kroppen.
Bland andet starter udviklingen af bryster, man får menstruation og som du fortæller, kan man også få mere udflåd. Det er helt normalt at der kan komme så meget at ens underbukser bliver våde af det, men det kan selvfølgelig være irriterende. Du kan måske have et par ekstra underbukser med i skole? Du skriver at du syntes det er lidt pinligt overfor dine veninder og mor, og det kan jeg da også godt forstå, men husk på at mange af dine veninder oplever det samme som dig lige nu og at din mor har været igennem det samme og stadig også har udflåd lige som dig. Du kan måske tale med dine veninder eller mor om det, hvis du har mod på det og hvis ikke, så er det også helt okay.
Håber det kan hjælpe!
Mange hilsner Stina