Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

brevkassespørgsmål

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

brevkassespørgsmål af
M
11 år
Oprettet 1 år 3 uger siden

Hey cyberidentitet det er fordi jeg har ikke rigtig løst mere mit liv er det værste, fx har jeg kun en af mine venner der ikke driller mig hel tiden og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg ved ikke om jeg bare skal afslutte det her lort eller om jeg “bare skal komme over det” jeg ville høre om jeg kunne gøre noget inden jeg bare afgjorde det her ligegyldige liv

Svar:

Kære M.

Hvor er jeg ked af at høre du har det så dårligt for tiden, men så er det rigtig stærkt og modigt at du skriver ind til os for at få lidt hjælp.

Når jeg læser dit brev lyder det til du går igennem en svær periode som både indeholder ensomhed og frustration over, hvordan dit liv lige nu er. Det er vigtigt at huske på, at selvom det måske føles sådan ligenu, så er dit liv ikke ligegyldigt- og du betyder noget for andre mennesker.

Jeg vil prøve at give et par råd med på vejen, der kan hjælpe dig med at håndtere dine følelser og finde en vej frem:

Tal med en god ven eller et familiemedlem: Det kan være til stor hjælp at dele dine følelser med nogen, du stoler på, som en ven (du nævner jo en god ven i dit brev som ikke driller dig og sød ved dig) eller et familiemedlem. De kan give dig den nødvendige støtte, rådgivning og måske hjælpe med dine problemer.

Tag dig af dig selv: Det kan være en god ide at tage sig af dig selv både fysisk og psykisk. Gør ting der giver dig glæde og velvære, er der ikke er særlig interesse eller hobby du kan li eller som giver dig glæde? Tid til hvile og afslapning er også vigtigt. Det er okay hvis du har brug for lidt alenetid fx til at få styr på tankerne.

Søg nye venner eller fællesskaber: Hvis du føler, at dine nuværende venner ikke behandler dig ordentligt, kan det måske være en god ide at søge nye venskaber eller fællesskaber, hvor du kan møde mennesker, der deler dine interesser og værdier. Det kan du fx gøre til sportsaktiviteter, parallelklassen, nogen fritidsklubber eller måske skoleklub.

Arbejd med dit selværd: Det er vigtigt at huske, at din værdi som person ikke er afhængig af, hvordan andre behandler dig. Fordi en fra din klasse driller dig eller siger noget grimt, det er fordi de selv har det svært og har nok også selv dårlig selværd også tager de deres frustrationer ud på andre for at få lidt kontrol, men det er selvfølgelig ikke en undskyldning/retfærdigørelse for at de tager det ud på dig. Prøv at arbejde med hvordan du ser dig selv og prøv at bygge et sundt selvværd, uafhængigt af andres holdninger.

Jeg ved godt dette kan være svært og måske uoverskueligt, men hvis du fx prøver at ignorere fx dumme kommentarer fra din klassekammerater og husker dig selv på ”At deres dumme kommentar eller opførsel siger mere om dem og deres lave selværd”. Husk du også har masser af værdi og en masse at byde på.

Sæt nogen mål: Tænk over, hvad du gerne vil opnå i dit liv, og sæt realistiske mål for dig selv. Det kan hjælpe dig med at få en følelse af retning og kontrol, og give dig noget at arbejde hen imod. Det behøver ikke være noget stort, det kan bare fx være få bedre selværd, bliv bedre til at sige fra osv

Husk, at det er okay at man ikke altid er okay, og det er okay at føle sig frustreret og ensom, men der er altid hjælp at hente, og det er vigtigt at tage det første skridt imod at få det bedre med dig selv. Du er et menneske der fortjener at blive lyttet og respekteret, og du fortjener at have et meningsfuldt og opfyldende liv uden fordømmelse fra andre mennesker, og jeg er overbevist om du har både styrken og viljen til at finde en vej frem ud af mørket og få det bedre med dig selv.

Du er naturligvis også velkommen til at skrive til vores sms-chat, hvor du i fælleskab med en rådgiver kan sætte flere ord på dine tanker om hvordan du har det, og måske finde nogle gode løsninger til at få det bedre. Du er selvfølgelig også anonym der, og du kommer igang ved at sende en SMS til 25 80 60 60.

Jeg håber mine råd kan hjælpe dig og jeg ønsker dig al held og lykke fremover.

Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål