Er min krop forkert?
brevkassespørgsmål af
Sofie
14 år
Hej. Jeg går i 7. klasse, og er begyndt at pjække fra mandagssvømming, fordi jeg synes det er for svært, at skulle omklæde og gå i bad med de andre piger i min klasse. Mange af pigerne i klassen er begyndt at udvikle større bryster, har kønsbehåring og fået flere former. Jeg har altid været meget spinkel og tynd, og jeg har ikke udviklet mig så meget endnu. Det er de andre piger begyndt at lægge mærke til, og for noget tid siden fik jeg et spørgsmål, der gjorde mig rigtig ked af det efterfølgende! "Hvorfor har du egentligt ingen bryster?" var der en af pigerne der spurgte. Jeg svarede bare, at sådan er min krop bygget, og så sagde hun, at det heller ikke var for at være ond, men jeg kunne se på hende, at hun grinte af det bagefter. Nu er jeg selv begyndt at lægge meget mærke til det, og har svært ved at klare tanken om, at jeg skal stå nøgen foran pigerne. Så i dag, mandag, har jeg altså valgt at blive hjemme fra svømning af. Jeg har snakket med min mor om det, og hun siger, at hun også så ud lige som mig, da hun var på min alder, så det er helt normalt. Jeg føler bare at det er svært, når jeg er den eneste pige i klassen, der ikke har udviklet mig lige så meget som de andre. Fx. går næsten af alle pigerne med bh og g-streng, hvilket jeg heller ikke gør, og det bliver der også kommenteret på. Jeg har af gruppe af veninder, Henriette, Leah og Maya, som jeg stoler meget på og som støtter mig, men de står bare ikke i det samme problem som mig. 'Føler mig lidt som Palle-alene-i-verden. Hilsen Sofie

Svar:
Kære Sofie
Først vil jeg sige det er rigtig stærkt du tør skrive ind og sætte ord på dine problemer. Godt gået!
Når jeg læser hvad du skriver lyder det som om, du gennemgår en svær tid på grund af de fysiske forandringer, du oplever i forhold til pigerne i din klasse, og det kan være meget svært at håndtere- især hvis man føler man står alene med det.
Det er dog vigtigt at huske, at alle mennesker udvikler sig forskelligt, i derrs eget tempo og på deres egen måde, der er ingen "rigtig" måde at se ud på.
Det er også helt normalt at føle sig usikker eller bekymret for, hvordan andre mennesker ser på ens krop, især i puberteten, men det er vigtigt at huske, at andres meninger om dig ikke definerer dig! Deres mening definerer kun dem selv, og den pige der lavede den kommentar om dine bryster har sikkert selv manglende selværd derfor prikker hun måske til dig for at få det bedre med sig selv. Hvilket naturligvis ikke er okay!
Det kan også være en god ide at tale med en voksen, du stoler på, og som du er tryg ved. Det kan være en lærer, en forælder; evt kunne du høre en lærer ad om det er okay du klæder om alene fx på et toilet eller et privat omklædningsrum? Og selvfølgelig forklare hvorfor du har behov for enerum. En anden mulighed kunne være at spørge din lærer om I måske kunne have en snak i klassen om den her tid I står midt i. For selvom du måske føler dig som den eneste der ikke har udviklet dig, så hurtigt som de andre, så er jeg sikker på at du ikke er den eneste der er usikker på din krop. Så måske kunne de fleste i klassen faktisk have stor glæde af en generel snak om pubertet, og om hvordan man snakker med hinanden om alt det der sker...på en god måde.
Endelig er det godt at huske, at det er okay at sætte grænser for, hvad du har det bedst med!
Håber mit råd kan hjælpe dig lidt!
Hilsen Kylie