Jeg tror jeg er bisexuel
brevkassespørgsmål af
Storm
13 år
Hej brevkasse Jeg har nogle problemer med min seksualitet da jeg tror jeg er bi. Jeg har haft denne tanke i over 2 måneder nu og tør ikke fortælle det til nogen. Google hjælper heller ikke når jeg søger det op. Jeg håber på at jeg kan få svar her inde da intet andet hjælper. Alle mine venner er homophober og det er min far også, jeg kender dog en trans der er skiftet til demiboy bestemmer man selv man gerne vil være bi for jeg har denne ene dreng som jeg godt kan lide lidt og tænker lidt på ham nogle gange men er mest til piger min ven kaldte det bi med en preference til piger. Skal jeg sige det til nogen hvis ja, hvem? På forhånd tak

Svar:
Hej Storm
Tak for dit brev. Det lyder til, at du har gjort dig en masse tanker og refleksioner om din seksualitet. Jeg synes det virker som om, at du er rigtig god til at mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig og er godt i gang med at finde ud af din egen seksualitet - det er sejt gjort, i en alder af 13 år.
Ud fra dine beskrivelser i brevet, lyder det til, at du både kan være tiltrukket af drenge og piger. Det er helt rigtigt, at det er det som betegnelsen bisksuel dækker over. At være biseksuel betyder, at man kan blive tiltrukket af flere forskellige køn. Man behøver ikke være lige interesseret i både drenge og piger for at være biseksuel. Man kan f.eks. sagtens være 30% til drenge og 70% til piger - eller omvendt. Det er forskelligt fra person til person. Man bestemmer ikke selv hvem man er tiltrukket af, men man bestemmer selv om man vil identificere sig som biseksuel. Nogle identificerer sig også som panseksuelle, hvor man ikke ser personens køn som afgørende for ens tiltrækning - men mere ser personen bag, som det afgørende. Hvis du vil læse mere om det, står der en masse god information her og her.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at gå rundt med alle de mange tanker selv og at du har et behov for at tale med nogle om det. Jeg synes helt bestemt du skal tale med nogle om det, da det er en stor og vigtig del af dig som menneske. Jeg forstår dog godt, at du føler det er svært at tale med dine venner eller din far om det, når de har den holdning de har. Nu ved jeg ikke hvad dine venner og din far har sagt, som får dig til at tænke at de er homofober - men måske ville din far ikke have samme holdning, hvis du fortalte ham om din situation? Jeg håber og krydser fingre for, at din far vil være forstående, hvis du vælger at fortælle ham om det. Måske vil det være en hjælp, hvis du forklarer ham noget mere om hvad det vil sige at være biseksuel - nogle gange kan en negativ holdning til noget, godt skyldes manglende viden. Nu kender jeg ikke din familiesituation, men hvis det er en mulighed, kunne du måske også prøve at tale med din mor om det eller tale med dem begge to på samme tid. Jeg forstår selvfølgelig, at det kan være svært og grænseoverskridende at skulle fortælle sine forældre om, og det er noget som kræver en stor portion mod.
En anden mulighed kan være, at overveje om der er andre du kender, som du måske kan tale med om det? Hvad med din bekendte som er trans/demiboy? Hvis det er en du er fortrolig med, kunne det måske være en, du kunne prøve at tale med. Nogle gange kan det være en fordel at tale med en, som måske har stået i lidt samme situation som dig selv og som måske kan genkende nogle af de tanker og følelser du går rundt med.
Hvis ikke du synes der er nogle du kender du kan tale med om det, kan du også prøve at kontakte LGBT+. På forsiden af deres hjemmeside (som du finder her) kan man se en oversigt over de forskellige rådgivninger de har rundt omkring i Danmark - måske er der en i nærheden af, hvor du bor? I deres rådgivninger er der god mulighed for at komme til at tale med en, som ved en masse om seksualitet og kønsidentitet og som gerne vil hjælpe dig.
Hvis du gerne vil dele dine tanker og følelser med andre unge, men det ikke behøver at være med nogle du kender, kan du også kigge forbi Gruppechat.dk. Seksualitet og køn er et emne som fylder for mange unge, så her er der rig mulighed for at chatte med andre unge om dine oplevelser. Nogle gange bliver der også oprettet gruppechats som kun handler om seksualitet og køn.
Jeg håber mit svar giver mening og jeg krydser fingre for, at du får mulighed for at tale med nogle om det - det fortjener du!
Mange gode hilsner
Freja